Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista
Ytring
17 oktober 2022 13:58
Del på Facebook
Foto: Wikipedia
Foto: Wikipedia
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konstituert fylkeskommunedirektør Gunn Randi Seime sier at Møre og Romsdal fylkeskommune er i en svært alvorlig økonomisk situasjon ved åpningen av fylkestinget i Geiranger 17. oktober.

Fylkeskommunedirektøren peker spesielt på prisvekst som en forklaring på den alvorlige situasjonen. Men situasjonen er mye verre enn den kunne ha vært.

Jeg stilte som vara for Nordmørslista på fylkestinget da det skulle tas beslutning om å inngå entreprisekontrakt for Nordøyvegen i desember 2018, eller å avlyse anbudskonkurransen. Jeg åpnet mitt innlegg med å si at det finnes tre typer mennesker: De som er gode i matematikk og de som ikke er gode i matematikk. En spøkefull innledning, men med en alvorlig undertone. For problemet var at det var så mange representanter på fylkestinget som mente at de var så gode i matematikk at de kunne forklare hvorfor Nordøyvegen var en god investering selv om det ville innebære en særdeles utfordrende økonomi for fylkeskommunen i årene fremover.

Jeg hevdet fra fylkestingets talerstol at de som er gode i matematikk skulle få vanskeligheter med å forklare hvordan fylkeskommunen skal klare å opprettholde tjenestetilbudet i fylket de neste 10–15 årene. Og jeg sa at for oss som ikke er så gode i matematikk, er det fylkesrådmannen som skal sørge for et godt beslutningsgrunnlag. Fylkesrådmannen hadde innstilt på å avlyse anbudskonkurransen, men innstillingen ble nedstemt av flertallet på fylkestinget, som trodde de var bedre i matematikk enn fylkesrådmannen.

I dag ser vi resultatet, når konstituert fylkeskommunedirektør Gunn Randi Seime beskriver fylkeskommunens situasjon som svært alvorlig. Seime viser til prisvekst som en forklaring på den alvorlige situasjonen. Men allerede i fylkesrådmannens saksframlegg i desember 2018 ble det advart om at fylkeskommunen ville bli nødt til å redusere driften med 129 millioner kroner pr. år de 10 første årene, med omfattende konsekvenser for fylkeskommunens tjenestetilbud og oppgaver. Og det uten å kjenne til den kommende prisstigningen.

Det er selvfølgelig ikke alt fylkestinget har innvirkning på. Men fylkestingets investeringsvilje og fylkestingets prioritering av investering på bekostning av drift, det er faktisk fylkestingets ansvar. Den alvorlige situasjonen vi får beskrevet i dag er bare begynnelsen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse