Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringens nye grunnrenteskatt flytter penger fra utenlandske eiere til norske kystkommuner, fra rike eiere til fellesskapet.

Arbeiderpartiet ønsker arbeidsplasser og aktivitet langs hele kysten vår, og jeg er glad for den veksten og utviklingen oppdrettsnæringen bidrar til. Lav arbeidsledighet og en sterk velferdsstat forutsetter et næringsliv som går godt. For Arbeiderpartiet er det også viktig at virksomhet som skaper milliardoverskudd ved å få tilgang på fellesskapets naturressurser, slik som oppdrettsnæringen, skal bidra mer til fellesskapet enn annen næringsvirksomhet.

Fellesskapet trenger større inntekter i årene fremover for å sikre gode velferdsordninger. Derfor foreslår regjeringen nå at oppdrettsnæringen skal bidra mer til fellesskapet gjennom en ny grunnrenteskatt. Det er bare de største aktørene som skal betale grunnrente. De med den sterkeste ryggen må bære den tyngste børen.

I dagens situasjon er mange av de store oppdrettsselskapene organisert med produksjon i en rekke kommuner langs kysten, mens eierne som mottar utbytte, gjerne sitter i Tokyo, Kypros, Luxemburg og London. Utlendinger eier 48 prosent av de fem største selskapene.

Arbeiderpartiet mener det er riktig at en betydelig del av overskuddet tilfaller lokalsamfunnene og kommunene der verdiene skapes. Derfor foreslår regjeringen vår en grunnrenteskatt som sikrer at inntekter tilfaller vertskommunen for oppdrettsanlegget.

Dette er en rettferdig endring av skattesystemet som flytter penger fra Tokyo og Luxembourg til kommuner som Hyllestad og Loppa.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøDette under forutsetning at strekninga Vik til Molde står ferdig i 2032 med oppstart av innkreving av bompengar i 2033. ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrEn plass blant de øverst rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone er faktisk noe å skryte ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøBompengeperioden er 20 år + 5 år dersom lånet ikkje er betalt etter 20 år. Dei siste 5 åra med ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrBasert på KS2-analysen så er bompengeperioden avsluttet i 2050, og bompengeopplegget er robust.Fortsatt svarer Naturvernforbundet ikke på de spørsmålene jeg ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøMed forventa prisstigning og rentekostnader vil bompengebetalinga for Ørskogfjellet til Vik beløpe seg til 600 millionar, minst. Med ÅDT på ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDet er ingen som har påstått at E136 Eksportveien skal gå via Vik. Det er ikke det samme som at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse