Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Du presses nesten ut i grøfta på smal vei. Du slår ned i et hull så tennene klaprer. Og du havner i spor dype som bobbaner.

Om du har kjørt på veiene i fylket, er sjansen stor for at du kjenner deg igjen i disse beskrivelsene.

Annonse
Annonse

Årsaken til at det er slik, er hovedsakelig manglende vedlikehold. Etterslepet på vedlikeholdet av fylkesveiene i Møre og Romsdal har økt fra 5,6 milliarder kroner i 2013 til godt over 8 milliarder kroner. Det er heller ikke bedring i siktet.

I økonomiplanen 2023–2026 mangler det ca. 200 millioner kroner bare for at etterslepet ikke skal vokse.

Dette er summer som er for store til at fylket alene vil kunne dekke dem. Realiteten er at dette er et etterslep som bare vil bli tatt igjen om regjeringen kommer på banen med økte bevilgninger.

Er slike bevilgninger realistiske? Ja, det er de. Men det krever at politikerne prioriterer annerledes enn i dag.

Annonse
Annonse

Vi i MDG har vist hvordan en annen prioritering kan gjøres i praksis. I vårt alternative statsbudsjett kutter vi i utbygging av nye enorme og unødvendige motorveier. Pengene vi sparer på dette bruker vi blant annet til å øke bevilgningene til vedlikehold og sikring av fylkesveiene.

Dette er en ny måte å tenke samferdselspolitikk på. Det er en samferdselspolitikk hvor vedlikehold av veiene vi allerede har, trumfer nye prestisjeprosjekter.

En slik omlegging av samferdselspolitikken gir store gevinster i form av bedre standard på eksisterende veier, men det krever også noe av oss. Vi må innse at potten er begrenset og at monsterprosjekter som Møreaksen går utover noe annet.

Det er beregnet at Møreaksen alene vil koste ca. 24 milliarder kroner. Dette er penger som kunne vært brukt på noe annet. Og man får mye vedlikehold for 24 milliarder.

Dette viser at heller enn å kreve nye enorme veiprosjekter som Møreaksen, bør vi kreve midler til vedlikehold. I en tid med mange opprør i politikken, burde vi rett og slett hatt et vedlikeholdsopprør.

Tør politikerne i fylket å gi slipp på prestisjeprosjektene og prioritere veiene som betyr mest for folk? Først da vil fylkets bilister slippe grøfta, beholde tennene intakt og komme seg ut av bobbanen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøFor å hjelpe på, dekan godt simulere ein pris på 150 for personbil og kompensere med tilsvarand naudsynt takst for ...
@Terje SundsbøKortversjonen er at du ikkje evner å sette opp regnestykket basert på økonomiske fakta. 
@Geir Ole SætremyrKortversjonen er at du ikke kan forklare hvorfor dine fantasitall for bompengene på Kjerringsundet blir så mye større enn på ...
Bergtor Roald Opsett 1 dager siden «Nordstjernen» – en historisk hurtigrute fra 1956
Seilte som deksgutt, sommer 1969. Gode minner, og spesielle minner. Deksstilling passet ikke for meg. Sommer 1975, seilte jeg som Motormann ...
@Terje SundsbøDer er ikkje behov for å avklare forskjellen opp mot Nordøyvegen. Det som er interessant er finansieringsmodellen for Kjerringsundet med ...
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at lånene skal nedbetales, både for Nordøyvegen og Kjerringsundet. Ingen kan betvile størrelsen på bompengene på Nordøyvegen. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse