Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
19 april 2023 14:21
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Journalist Arild Myhre i Tidens Krav kommer nå, like før fylkestinget samles i slutten av april, med «avsløringer» omkring utredningene av Møreaksen. Like før forrige stortingsvalg kom Myhre og Tidens Krav også med lignende «avsløringer».

Den gang «avslørte» Arild Myhre at Statens Vegvesen (SVV) ikke hadde oppdatert utredningene av Romsdalsaksen for alternativene med undersjøisk tunnel. Avisen hadde bl.a. en dobbeltside med nesten helsides bilde av Moldes ordfører Torgeir Dahl (H) og tittel «Dahl i møte med utrederne».

Annonse
Annonse

Det store medieoppstyret ble fulgt opp av fylkestingsmedlem Frank Sve (Frp), som ba kontrollutvalget se på «samrøret» som hadde funnet sted. Også fylkesutvalget fulgte opp og sendte brev til Samferdselsdepartementet med krav om at prosessen SVV hadde kjørt i utredningen av Romsdalsaksen og Møreaksen måtte gjennomgås.

Da støvet la seg sa fylkesordfører Tove-Lise Torve: «Jeg opplever at departementet i svarbrevet slår fast at vegvesenet har kjørt en korrekt prosess når det gjelder den faglige utredningen av traséalternativene. Det er som jeg forventet.» TK sine anklager mot SVV den gang var altså grunnløse, akkurat slik som fylkesordføreren forventet.

Svaret fra kontrollutvalget var like klart. Dahl er habil i Møreaksen-saka sa utvalgets leder, Terje Hals. Juridisk sjef i fylkeskommunen mente Dahl kun har utført normalt politisk arbeid som en del av det samfunnsoppdrag velgerne har gitt ham. Dette er verken rolleblanding, uetisk eller på annen måte klanderverdig opptreden.

Grunnen til at SVV den gang ikke oppdaterte analysene med undersjøisk tunnel på Romsdalsaksen var fordi den ble markedsført som et oversjøisk alternativ, og at undersjøisk tunnel dermed var uønsket. SVV fikk rett, da de oppdaterte analysene forelå ville ingen vite av de.

Journalist Myhre sammenligner nå Møreaksen mot Romsdalsaksen med undersjøisk tunnel, et alternativ ikke en gang tilhengerne av Romsdalsaksen ønsker seg. Myhre sier dette alternativet har mindre negativ samfunnsnytte enn Møreaksen.

Annonse
Annonse

Slike lønnsomhetsanalyser kan bli sterkt påvirket av midlertidige kostnadssvingninger, styrt av tilfeldighetenes tyranni, og har dessverre ofte vist seg å ikke stemme helt. Til Dagens Næringsliv uttalte forskningsleder Gisle Solvoll ved Handelshøgskolen i Bodø følgende: «Hvis du for eksempel ser på Eiksundtunnelen i Møre og Romsdal så viser regnestykket at en for investerings- og driftskostnadene knyttet til tunnelen, kunne gitt brukerne gratis fergetransport i all fremtid og i tillegg servert dem en tre retters middag på hver tur, og allikevel hatt penger til overs.» Evalueringsrapporten i ettertid av Eiksundtunnelen viser derimot positiv netto nytte.

Vi kan altså være glade for at politikerne den gang ikke gikk for fortsatt ferge. Nå er det politikerne som frister med gratis ferge, i hvert fall på enkelte samband. Men for å finansiere noen gratis ferger kuttes rutetilbudet på ganske mange samband. Resultatet er årlige fergeopprør, til evig tid. Politikerne vil isteden bruke midlene til å redusere bompengene på Nordøyvegen før den blir gratis. Kanskje gjør de det samme med Møreaksen, det vil faktisk øke samfunnsnytten.

Møreaksen gir fastlandsforbindelser til to store øysamfunn med flere innbyggere enn på Nordøyvegen. Den aller største skandalen skjer når kostnadene til disse fastlandsforbindelsene utelates i andre fjordkryssingsalternativer i sammenligninger med Møreaksen. Den tabben begår heldigvis ikke flertallet av fylkespolitikerne, som uten Møreaksen ender opp med de enorme regningene for disse. Mens andre er totalt blinde for slike realiteter.

En kanskje like haltende sammenligning er å sidestille en vei som er fergestengt 85% av tiden med en fergefri forbindelse som alltid er åpen. Møreaksen erstatter i alt sju streikeutsatte ferger på totalt tre ulike fergesamband. Også flertallet av stortingspolitikerne har helt siden samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) i 2010 lanserte Fergefri E39 gått inn for Møreaksen som trasé over Romsdalsfjorden.

Når oljeselskapene investerer i store installasjoner i Nordsjøen, må de i analysene inkludere kostnadene for å fjerne disse når levetiden er ute. Når levetiden for broene på Romsdalsaksen er ute, er kostnadene for å fjerne disse enorme flytebroene, som også hemmer skipstrafikken, ikke med i kalkylene. Slikt er heller ikke med i de samfunnsøkonomiske analysene. Å stenge en undersjøisk tunnel når levetiden er ute er langt rimeligere.

Sågar Nye Veier AS (NV) har avskrevet Romsdalsaksen. «Det ser for oss ut som at Romsdalsaksen vil være vanskelig å realisere, og det alternativet er nå kvittert ut. Så er det behov for mer utredning av ferjealternativet», sa direktør for planprosesser og samfunnskontakt i NV, Finn Aasmund Hobbesland, til Sunnmørsposten (18.03.20).

Trasévalget er allerede avgjort av Stortinget, som har valgt Møreaksen. Beslutningen nå er ikke valg av alternativ for fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, men når Møreaksen skal bygges. Det tar omtrent ti år å bygge fjordkryssingen, mens det tar rundt fire år å bygge de øvrige strekningene. Dermed må fjordkryssingen påbegynnes seks år før resten på Møreaksen, om man er ærlig i sitt ønske at hele Møreaksen Ålesund – Molde skal ferdigstilles samtidig.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
    Hurra for ferge og champagne :) 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Tror du virkelig det blir servert champagne på de få fergeavgangene som blir opprettholdt, etter at rutetilbudet stadig kuttes pga. sparetiltak?

      De fleste foretrekker veier som alltid er åpne framfor veier som er stengt minst 85% av tiden, og som ikke blir stengt under streik. Og de fleste trenger ikke pause mellom Ålesund og Molde.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Når det er bestemt at det kun blir ferger, blir det nok sprettet mange champagner rundt om tenker jeg :)   Alle med normal IQ, vet da at det ikke blir servert champagne på ferger, så fremt de ikke er innleid til seksapelighet da.... Og de fleste som skal til Ålesund fra Molde vet å beregne tiden til fergeavgang  OM de bor i Molde, de andre har fergeruter å sjekke - ikke sant? Da planlegger man deretter. Som man ALLTID har gjort det, ferger har ikke blirtt et verre problen nå, enn det var før, heller tvert om. Minnes fra min barndom og ungdom, man komme stå å vente i over en time, kanskje 2 i kjempelange fergekøer, fordi fergene var smø, gikk sakte og hadde lange plauser. og det var vanlig med en ferge på de større samband 2.  Nå er fergene store og på større samband går det både A, B og C ferger. I dag er det ikke noe stress med ferge mer. Ingen trenger å røkjøre og kjøre forbi hverandre for å komme lengre fram i fergekøa. Rekkar man ikke en ferge er det nepp mer enn 15-30 minutt til menste går, og da går det an å sjekke mobil, ta den telefonen,  ta et toalettbesøk etc.  Ser ingen problemer med det. Og for å si det slik. Fram tildet blir bestemt en veldig , veldig, v e l d i g, lav pris på de bomstasjoner som nå komme- er det ferge som er det beste - økonomisk. For oss som lever NÅ.  Og som en liten parantes, selv om de nå endelig har satt ned prisen på Nordøyvegen,e r det forsatt ALT for dyrt! 139 kr skal det visst koste nå.... For en passering... 278 kr på en t/r, så kan du gange det med 5 (ukependlere ) = 1390 x 4(en mnd) = 5550 x 11 mnd(ikke 12 pgaferie) = 61169 kr på et år.. Så kommer turer til trening, legevakt mm oppå...  Så Det skulle ikke vært lov å hatt bompriser for en passering som overstiger 50 kr. I et så rikt land som vårt er det å rane folk. MIN mening. Derfor NEI til fordyrende bomveier! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Veier som er stengt minst 85% av tiden er det ingen grunn for å feire med champagne. Med fergefrie veier kan man reise når man vil, så ofte man vil, og hvor man vil. Derfor NEI til fergestengte veier!

      De opprinnelige bomsatsene var vel minst 120 kroner på Nordøyvegen? Dagens pris er absolutt ingen stor prisøkning i forhold til hva som var forespeilet. Hvorfor skal bompengene være mindre enn billettpriser på fergene?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Ikke? Du vet hva prisen var FØR de nå senket prisene ja?  Og 50 kr er vel en snittpris av fergepriser det.  Ogdet er og mange bomstasjoner som tar 20 kr, 30osv..  Så det er ikke unormalt :) 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Så du vet ikke hvilke priser som opprinnelig ble angitt for Nordøyvegen? Hva med denne, fra 2017 – kr. 262 t/r. https://www.smp.no/nyheter/i/ePOG6a/131-kroner-i-bompenger-paa-nordoeyvegen

      Dagens priser er ganske lik disse opprinnelige beløpene, om en tar hensyn til prisstigningen.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Disse grunnløse medieoppslagene i TK rett foran forrige stortingsvalg har ikke vært annet enn en vel regissert gedigen bløff nær «fake news», for å påvirke politikere og velgere.

    «Avsløringene» denne gang, like før fylkestinget samles, er det tydeligvis bare Frank Sve (Frp) og daglig leder Jørn Inge Løvik i Romsdalsaksen som biter på.

    Arild Myhre sin agenda er åpenbar – å villede politikere like før viktige datoer.

    Heldigvis har KSU her publisert hele innlegget til Rasmussen, ikke en forkortet og redigert versjon slik TK har gjort. TK fremstår for meg som feige.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Tror heller RR selv har lagt til mer til innlegg her i KSU, enne det var i TK.  I TK er RR sitt innlegg publiser kl 09.10, og her kl 14.21. Det er 5 timer det, godt og vel. Hvor RR lett kanskrive mer å legge til innlegg her i KSU.  Synes du går litt lnagt når du påstår her at TK sletter deler av innlegg! Og det uten å kildesjekke ved å snakke med de som har med slike innlegg å gjøre i TK, for DET tviler jeg sterkt på at du har sjekka opp!!!  Og du, TK har fått vite om det du sier her om de.... 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Jeg har mottatt e-postene fra Rasmussen samtidig med TK, og deretter samtidig med KSU.NO. Det var samme dokument vedlagt begge e-postene.

      Om du har lest mine kommentarer i TK, ser du at jeg har nevnt akkurat det samme der. Det er altså uten tvil TK som har fjernet siste halvdel av Rasmussens innlegg.

      Burde ikke du snakke med de som har med slike innlegg å gjøre, før du påstår at Rasmussen har lagt til mer i innlegget til KSU?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 11 måneder siden
    Når TK og Arild Myhre stadig roper «Ulv!» greier de ikke lenger å lure særlig mange. 
    Denne gangen er det ingen andre medier som har bitt på.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse