Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
11 mai 2023 10:07
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Student Kasper Fossum har skrevet om Møreaksen. Der avslører han kunnskapsløshet om emnet han har valgt.

Møreaksen går fra Breivika i Ålesund til Bolsønes i Molde. Trinn 1 er fjordkryssingen, noen har ikke oppfattet at det også er et trinn 2 strekningen Ålesund–Ørskogfjellet, som er felles mellom E39 Møreaksen og E136 Eksportveien, som går fra Ålesund til Dombås. Fellesstrekningen finansieres av Møreaksen.

Annonse
Annonse

Den mest trafikkerte delen av Eksportveien blir altså prioritert med byggingen av Møreaksen, noe Fossum tilsynelatende ikke er klar over. Han hevder at Møreaksen vil brukes av rundt 2.000 biler i døgnet. Da har han ikke fått med seg at E39 Møreaksen går fra Ålesund til Ørskogfjellet også, med langt større trafikk.

Fossum har heller ikke fått med seg at Fergefri E39 Møreaksen erstatter hele tre store fergesamband, med til sammen 3.890 ÅDT, nær det dobbelte av hva Fossum nevner. Til sammenligning var trafikken på E136 Eksportveien i Romsdalen i samme periode 1.941 ÅDT, bare halvparten av trafikken på fjordkryssingen av Møreaksen. Hvorfor prioritere veien med minst trafikk?

Fossum har heller ikke fått med seg at tunnelen under Romsdalsfjorden har to separate løp, med to felt i hvert. Vedlikehold etc. vil dermed ikke føre til stengt tunnel i noen retning, og han trenger ikke bekymre seg over å havne bak en saktegående lastebil. Det er også feil at slike tunneler er ofte stengt, typisk under 1 prosent av tiden.

Annonse
Annonse

Fossum hevder at spørreundersøkelser viser at folket ikke ønsker Møreaksen med undersjøisk tunnel. Fakta er at ulykkesrisikoen er mindre i tunneler enn annen sammenlignbar vei. Sunnmørspostens meningsmåling viser at om en tar hensyn til feilmarginene er det i praksis dødt løp mellom Romsdalsaksen, Møreaksen og ferge. I alle valg siden 2010 har det vært et stort flertall til de partiene som er for Møreaksen, slik som i 2021 da over 62 prosent av velgerne i vårt fylke stemte på partiene som ønsker Møreaksen.

Fossum har rett i én ting – med ferge må man ofte vente, da er veien stengt 85 prosent av tiden. Møreaksen er alltid åpen. Å sidestille en hovedsakelig stengt vei med en som alltid er åpen er totalt urimelig, der har Fossum rett.

Når Fossum nevner kostnaden for Møreaksen for hele strekningen Ålesund–Molde, så burde han også nevnt at dette beløpet ikke bare finansierer store deler av Eksportveien, men også gir fastlandssamband til Otrøya og Gossen, to store øyer med langt flere innbyggere enn det Nordøyvegen omfatter. Når en sammenligner med andre alternativer må disse kostnadene inkluderes, ellers blir sammenligningene helt meningsløse.

Det er lite fakta i innlegget til Fossum, men positivt er det at han har innsett et stort problem med ferger. Fergefri E39 burde gitt et hint.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 11 måneder siden
    Frp er det moralske forbildet til filosofen Fossum. Partiet som sammenlignet antall reisende på hele jernbanenettet i Norge, for et helt år, toppåret før pandemien - med antall kjøretøy på fergen Vestnes–Molde, på ett døgn, under pandemien.

    Leserne kan sikkert selv finne en passende beskrivelse på slik uetisk oppførsel.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 11 måneder siden
    Rasmussen har her konkretisert flere feil av Fossum. I sitt tilsvar hevder Fossum at Rasmussen kommer med flere feilaktige påstander, men er ikke i stand til å konkretisere en eneste.

    Er Fossum en løgnaktig bløffmaker, slik som flere av lederne i partiet han sympatiserer med?

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse