Annonse
Terje Sundsbø og Rasmus Rasmussen
Ytring
Terje Sundsbø og Rasmus Rasmussen
04 september 2024 12:43
Del på Facebook
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Møreaksen gjør Otrøya fergefri, Gossen blir fergefri med Kjerringsundet. Staten finansierer Møreaksen, men Frp ønsker over alt at den ikke skal gjøre Otrøya og Gossen fergefri.

Frp vil derimot at staten betaler bro på fylkesveien over Langfjorden, som har døgnåpen omkjøringsmulighet. Ønsker Frp Åndalsnes-Molde omklassifisert til riksvei, men ikke Molde-Nyhamna, en samfunnskritisk infrastruktur uten omkjøringsmulighet?

Annonse
Annonse

Frp er imidlertid ikke imot at disse øyene blir fergefrie. I juli sa fungerende fylkesordfører Anne-Marie Fiksdal (Frp) at om Aukra og Molde kommune vil, må de jobbe videre med fastlandsforbindelse, uten Møreaksen. Frp sier ja til at Kjerringsundet kan bygges, samt bru over Julsundet.

Uten Møreaksen er det fylkeskommunens oppgave. Med dagens trange økonomi skjer det først om mange år, øverst på prioriteringslisten for veiprosjekter står Todalsfjordskryssingen. Flere fergeavløsningsprosjekter finnes både på Sunnmøre og Nordmøre, ingen i Romsdal.

Det er totalt ubegripelig at Frp ønsker denne gigantiske kostnaden overført fra stat til fylkeskommune. Møreaksen frigjør enorme beløp som fylkeskommunen sårt trenger til både skole og samferdsel. Det vil ikke Frp. Greinalaust!

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Meningsløsheten blir total når en innser at med bro over Julsundet og Otrøya fergefri, er den korteste fergefrie kryssingen av Romsdalsfjorden en undersjøisk tunnel til Vik. Ingen andre fergefrie fjordkryssinger kan da konkurrere mot den traséen -- raskest, billigst og størst trafikkgrunnlag.

Alternativet er fortsatt ferge. Fergeleiet må i så fall flyttes fra Molde sentrum, en kostnad spart om Møreaksen kommer tidsnok. Flyttingen vil øke reisetiden for noen. Enkelte ser kun på reisetidene når fergen går. Vel så viktig er reisetidene når fergen ikke går.

Det hjelper lite å vite fergerutene når bilene foran ikke bryr seg. Knapt noen arrangementer starter eller slutter synkront med fergeavgangene. Med fergebom stengt 85% av tiden kan reisetiden med ferge aldri konkurrere med døgnåpne Møreaksen.

Kansellerte avganger grunnet dårlig vær, tekniske problemer eller mannskapsmangel skjer stadig. Med mangel på kvalifisert mannskap er flere avganger utopi, som fylkeskommunen heller ikke har økonomi til. Fergedrift er en evigvarende og stor kostnad, både for stat og kommune. En evig kostnad som øker jo mindre billettprisen blir. Ferger er en miljøversting, med et enormt energiforbruk. Store mengder strøm blir frigitt når fergene avløses av Møreaksen.

Alle meningsmålinger viser at folket ønsker Romsdalsfjorden fergefri. Også næringslivet. Mer enn 100 virksomheter i Møre og Romsdal, med rundt 23.000 ansatte og 100 milliarder kroner i årlig omsetning støtter Møreaksen, og ønsker fortgang. En bærekraftig framtid for fylket er avhengig av et levedyktig næringsliv.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 3 måneder siden
    https://www.rbnett.no/nyheter/i/JblPd4/stor-ryddejobb-i-fylket-kvitter-seg-med-13-selskaper, jaja, da er iaffal MA ute av dansen på enda lengre tid :) Sitat fra innlegg i RB jeg har linket til : "Videre selger fylkeskommunen seg ut av Møreaksen AS, Rovdefjordsambandet AS, Langfjordforbindelsen AS, Hareid Fastlandssamband AS, Todalsfjordprosjektet AS og Halsafjordsambandet AS." Kan det passe med snipp, snapp, snute? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 3 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Er det snipp snapp snute for Langfjordforbindelsen og Todalsfjordprosjektet? Er ikke dette Frp sine hjertebarn?

      I dagens RB kan en lese at det foreslås kraftige kutt i fergetilbudet - all erfaring viser at i økonomiske nedgangstider er det fergene som rammes først.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 3 måneder siden
      @Terje Sundsbø Siden su stiller spørsmål med det som står der, så må jeg svare JA, siden du tydeligvis ikke skjønnte det.  :)  Og ja såg det med kutt i fergetilbud, og nå også i kollektiv trafikk som buss og hurtigbåt. Og vg skoler vil få svi. Merkelig at det aldri kan kuttes  i stillinger i fylket, eller lønnsstopp for ledelse m. det er alltid lønninger til ansattte som er det største utgiftsposten i alle instanser. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 3 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Du har ikke fulgt særlig godt med - Fylkeskommunen er i gang med nedbemanning. Politikerne har vedtatt at 50 stillinger i administrasjonen i fylkeskommunen skal bort.
       
      https://www.rbnett.no/nyheter/i/pPG9Ro/flere-faar-oppsigelse-i-fylkeskommunen
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 4 måneder siden
    Noen lever i fornektelse og vegrer å ta inn over seg at Møreaksen er raskeste trasé for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden. At Otrøya dermed blir fergefri er ikke annet enn en svært gledelig ekstrabonus. Som i tillegg sparer fylkeskommunen for gigantiske beløp. Som kan brukes på andre samferdselsprosjekter og skoler.

    Løgnaktige motstandere av Møreaksen forsøker å presentere det som at hensikten med denne traséen er å gjøre Otrøya fergefri, at Møreaksen er en vei kun for en liten gruppe mennesker. De tar grundig feil. Møreaksen er også den traséen som har størst trafikkgrunnlag. Og mister ikke store deler av sitt trafikkgrunnlag når broen over Langfjorden kommer.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 4 måneder siden
      @Terje Sundsbø Flere? Er bare 1 trekantsamband ( 21 Skjeltene–Lepsøya–Haramsøya ) og et med 4 fergekaier (22 Brattvåg–Dryna–Fjørtofta–Harøya )  , som forsvant da....  
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 4 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn I mitt svar til Sætremyr gjentok jeg hans utsagn «Der var fleire fergestrekningar som vart avløyst.» 
      Jeg forstår at du prøver å finne momenter "å ta meg på", men o

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 4 måneder siden
      @Terje Sundsbø Det er der du svikter i å underbygge påstanden din om kraftig vekst. Og måler dette bare ved brua i den sørlige enden. Slik aom Anne Mari Sandshamn korrek gjengir var fergene både trekant- og firkantsamband som løyste interntransport mellom øyane og fergeavløysing inn til fastlandet, henholdsvis Skjelten og Brattvåg. Korleis du i di enkle analyse konkluderer gjenstår for deg å skildre.

      Når det gjeld sambandet over fylkesveganlegget Kjerringsundet avløyser det ei 120 PBE ferge med ei utmålt segling på 13 minutt pr kryssing. Sjøl med eit slikt prosjekt ender framleis trafikken på naboøya, til ein stor kodstnad pr kryssing. Og denne skal vere sjølfinansierande utan anna statlig bidrag enn fergeavløysingsmidlar for ei kort strekning. Fylkestinget har gjort det klart i sitt vedtak at dei skal ikkje bidra i finansieringa. 

      Likevel, KS" rapporten sår tvil om dette med grunngjeving at Fylkeskommunen skal garantere for riktig betjening av bompengelånet, og kanskje også at det er usikkert om Aukra kommune er kredittverdig heile opplåninga ai løpetid. Horisonten for norsk gass er kortare enn løpetida for lånet, ref. Debatten-sendinga på NRK forrige torsdag.

      Det er desse to potensielle eksponeringane som Fylkeskommunen må vurdere når kostnadsrammen for prosjektet blir kartlagt.

      Å redusere dette til eit spørsmål om garantiansvar har blitt gjort gjeldande blir for enkelt. Likeeins at ein udokomentert påstand om trafikkauke på Nordøyvegen skal leggast inn i bompengekalkylen for å finne riktig sats.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 4 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Nordøyvegen er et fergeavløsningsprosjekt. Den fergetrafikken som er avløst er så vidt jeg vet mindre enn den trafikken som i dag skjer på Nordøyvegen. Faktisk er trafikken større enn prognosene, dvs. bompengenedbetalingen ligger foran det som er lagt til grunn. Er du i stand til å finne data om det motsatte?

      Du har på ingen måte sannsynliggjort at dine bompengeanslag for Kjerringsundet vil være langt større enn på Nordøyvegen som koster mer og har mindre trafikkgrunnlag.

      Hva mener du bør gjøres med den store trafikken i Ålesundstunnelene – veiprising/bompenger?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 4 måneder siden
      @Terje Sundsbø Eg er den første til å beklage at eg ikkje kjenner strukturen på finansiering av Nordøyvegen, korkje korleis fergeavløysing for 4 ferger på 2 samband speler inn. Ei heller korleis etablering av gratis ferger påvirker dette. Har heller ikkje data over ÅDT på dei forskjellig fergene fordelte sewg, eller summen av dette kan målast opp mot trafikktall ved bomstasjonen. Men, slik du framstiller det så har du kontroll på dette, inkludert trafikkauken.

      Når det gjeld Kjerringsundet er finansieringsstrukturen fastlagt med 4 element og normert 20 år nedbetaling av bompengelånet gjennom innkreving av bompengar. Eg har lagt inn ca 20% auke i ÅDT som konsekvens av at ferga til fastlandet blir erstatta av fergefritt samband til Otrøya, altså fylkesvegen. Dei andre usikre elementa er byggekostnaden med utgangspunkt i KS2 frå 2022 (kostnad 2021 kroner), prisstigning fram til byggestart og gjennom byggeperioden, renter på lånet mot bompengar med opptrekk gjennom byggeperioden og renteberande saldo som skal tilleggast lånet. Med dei satsane eg brukte fanne eg ut etter enkel modell at gjennomsnittlig bompengesats ville bli 250 kroner kvar veg. Så gjenstår det sjølsagt å differensiere mellom kjøretøygrupper, rabattordningar (Autopass og nullutsleppsbilar), gratis for naudetatar og kollektivtransport etc. Alt dette skal vere med for å fastsette satsen som del av bompengeproposisjonen til Stortinget, eller vedtak i Fylkestinget for risikoavklaring. Sjå reservasjonen dei har mot fastsetting av byggekostnad.

      Når det gjeld samanlikning med Nordøyvegen er desse så vidt forskjellige at det er umulig, i alle høve opp mpt dine udokomenterte påstandar. Difor er og forlir dette hypotetisk.

      Når det gjeld Ålesundstunellane har du sikkert fått med deg at ÅDT i dag er 12000, noko som tunellane ikkje er dimensjonerte for. Difor er alternativet to nye enkeltløpstunellar for avlasting med ei samla lengd på 7 til 8 km med ein kalkulert kostnad på 10 mrd. Alternativet er å gjennomføre ei vridning av dagens trafikk over på kollektive løysingar. I så måte er prising av dagens trafikk eitt element, kanskje også å bruke desse midlane til å subsidiere kollektivløysingane. Så langt har ikkje stryringskoalisjonen i Ålesund lukta på slike idear.

      Så kan ein i samme åndedrag ta med den store kostnadssprekken på Bypakken, noko som har medført utsetting av nøkkelelementet med kollektive løysing frå Campus vestover og austover. Kostnadssprekken kan vere element av dårlig kartlegging av fjell og lausmasser i forkant. Der er i alle høve ikkje rom for dette innanfor rammene og noverande bompengesatsar. Dette med ein bompengeandel på 80%.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 3 måneder siden
    Det som "ekteparet" Sundsbø / Rasmussen skriver blir bare verre og verre.  Men god underholdningsverdi er det, det skal de ha, --  jeg ler så jeg hikster hver gang jeg leser eventyrene deres.🤣🤣🤣🤣🤣

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøTungetale høyrer heime i andre fora
Terje Sundsbø 7 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrSe min forrige link.
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøKva kullkasting?
Terje Sundsbø 17 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrKullkasting av planer og utsettelser er kostbart. Det må regjeringen ta på sin kappe. 
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøHan nevner Tautratunellen og minner på at det kan ta tid. Derfor bør Reknes reserveres. Det ha Molde skusla bort. 
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse