Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Sundsbø og Rasmus Rasmussen
Ytring
04 september 2024 12:43
Del på Facebook
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Møreaksen gjør Otrøya fergefri, Gossen blir fergefri med Kjerringsundet. Staten finansierer Møreaksen, men Frp ønsker over alt at den ikke skal gjøre Otrøya og Gossen fergefri.

Frp vil derimot at staten betaler bro på fylkesveien over Langfjorden, som har døgnåpen omkjøringsmulighet. Ønsker Frp Åndalsnes-Molde omklassifisert til riksvei, men ikke Molde-Nyhamna, en samfunnskritisk infrastruktur uten omkjøringsmulighet?

Annonse
Annonse

Frp er imidlertid ikke imot at disse øyene blir fergefrie. I juli sa fungerende fylkesordfører Anne-Marie Fiksdal (Frp) at om Aukra og Molde kommune vil, må de jobbe videre med fastlandsforbindelse, uten Møreaksen. Frp sier ja til at Kjerringsundet kan bygges, samt bru over Julsundet.

Uten Møreaksen er det fylkeskommunens oppgave. Med dagens trange økonomi skjer det først om mange år, øverst på prioriteringslisten for veiprosjekter står Todalsfjordskryssingen. Flere fergeavløsningsprosjekter finnes både på Sunnmøre og Nordmøre, ingen i Romsdal.

Det er totalt ubegripelig at Frp ønsker denne gigantiske kostnaden overført fra stat til fylkeskommune. Møreaksen frigjør enorme beløp som fylkeskommunen sårt trenger til både skole og samferdsel. Det vil ikke Frp. Greinalaust!

Annonse
Annonse

Meningsløsheten blir total når en innser at med bro over Julsundet og Otrøya fergefri, er den korteste fergefrie kryssingen av Romsdalsfjorden en undersjøisk tunnel til Vik. Ingen andre fergefrie fjordkryssinger kan da konkurrere mot den traséen -- raskest, billigst og størst trafikkgrunnlag.

Alternativet er fortsatt ferge. Fergeleiet må i så fall flyttes fra Molde sentrum, en kostnad spart om Møreaksen kommer tidsnok. Flyttingen vil øke reisetiden for noen. Enkelte ser kun på reisetidene når fergen går. Vel så viktig er reisetidene når fergen ikke går.

Det hjelper lite å vite fergerutene når bilene foran ikke bryr seg. Knapt noen arrangementer starter eller slutter synkront med fergeavgangene. Med fergebom stengt 85% av tiden kan reisetiden med ferge aldri konkurrere med døgnåpne Møreaksen.

Kansellerte avganger grunnet dårlig vær, tekniske problemer eller mannskapsmangel skjer stadig. Med mangel på kvalifisert mannskap er flere avganger utopi, som fylkeskommunen heller ikke har økonomi til. Fergedrift er en evigvarende og stor kostnad, både for stat og kommune. En evig kostnad som øker jo mindre billettprisen blir. Ferger er en miljøversting, med et enormt energiforbruk. Store mengder strøm blir frigitt når fergene avløses av Møreaksen.

Alle meningsmålinger viser at folket ønsker Romsdalsfjorden fergefri. Også næringslivet. Mer enn 100 virksomheter i Møre og Romsdal, med rundt 23.000 ansatte og 100 milliarder kroner i årlig omsetning støtter Møreaksen, og ønsker fortgang. En bærekraftig framtid for fylket er avhengig av et levedyktig næringsliv.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 13 dager siden
    https://www.rbnett.no/nyheter/i/JblPd4/stor-ryddejobb-i-fylket-kvitter-seg-med-13-selskaper, jaja, da er iaffal MA ute av dansen på enda lengre tid :) Sitat fra innlegg i RB jeg har linket til : "Videre selger fylkeskommunen seg ut av Møreaksen AS, Rovdefjordsambandet AS, Langfjordforbindelsen AS, Hareid Fastlandssamband AS, Todalsfjordprosjektet AS og Halsafjordsambandet AS." Kan det passe med snipp, snapp, snute? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 10 dager siden
      @Anne Mari Sandshamn Er det snipp snapp snute for Langfjordforbindelsen og Todalsfjordprosjektet? Er ikke dette Frp sine hjertebarn?

      I dagens RB kan en lese at det foreslås kraftige kutt i fergetilbudet - all erfaring viser at i økonomiske nedgangstider er det fergene som rammes først.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 7 dager siden
      @Terje Sundsbø Siden su stiller spørsmål med det som står der, så må jeg svare JA, siden du tydeligvis ikke skjønnte det.  :)  Og ja såg det med kutt i fergetilbud, og nå også i kollektiv trafikk som buss og hurtigbåt. Og vg skoler vil få svi. Merkelig at det aldri kan kuttes  i stillinger i fylket, eller lønnsstopp for ledelse m. det er alltid lønninger til ansattte som er det største utgiftsposten i alle instanser. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 7 dager siden
      @Anne Mari Sandshamn Du har ikke fulgt særlig godt med - Fylkeskommunen er i gang med nedbemanning. Politikerne har vedtatt at 50 stillinger i administrasjonen i fylkeskommunen skal bort.
       
      https://www.rbnett.no/nyheter/i/pPG9Ro/flere-faar-oppsigelse-i-fylkeskommunen
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 måneder siden
    Noen lever i fornektelse og vegrer å ta inn over seg at Møreaksen er raskeste trasé for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden. At Otrøya dermed blir fergefri er ikke annet enn en svært gledelig ekstrabonus. Som i tillegg sparer fylkeskommunen for gigantiske beløp. Som kan brukes på andre samferdselsprosjekter og skoler.

    Løgnaktige motstandere av Møreaksen forsøker å presentere det som at hensikten med denne traséen er å gjøre Otrøya fergefri, at Møreaksen er en vei kun for en liten gruppe mennesker. De tar grundig feil. Møreaksen er også den traséen som har størst trafikkgrunnlag. Og mister ikke store deler av sitt trafikkgrunnlag når broen over Langfjorden kommer.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Vi har for lengst oppfattet at du tror bompengesatsen på Kjerringsundet blir 250 kr. pr. passering. Dette er langt over bompengene på en vei som koster mer og har mindre trafikkgrunnlag. Forskjellen kan ikke forklares ut fra differansen mellom %-vis bompengeandel på prosjektene. Ditt tall er ikke troverdig.

      Du har angitt et tall for bompenger på Kjerringsundet. Hvorfor vil du ikke avsløre ditt eget synspunkt på veiprising/bompenger på Ålesundstunnelene?

       
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 29 dager siden
      @Terje Sundsbø Då må du komme med ei truverdig utrekning som torpederer mi gjennomsnittsbetraktning.

      Til orientering var eg til stades på kommunedelsutvalet for Ellingsøy sitt møte i kveld der der var eit planforslag til næringsutbygging. Med ein oppdrettsaktør som vil samle aktiviteten i distriktet i eitt nytt anlegg. Men det vil gå på bekostning av store naturverdiar, noko som skaper stort engasjement hos lokalbefolkninga.

      Der var også ny periode med bomperngar diskutert, også i lys av betra kollektivtilbod. 

      Den eine modellen med gjeninføring av bompengar på ein nedbetalt veg må kompenserast med subsidiert tilbod om kollektivtransport. Dette som alternativ for ny tunell som vil medføre høg bompengeandel uansett.  Og samstundes oppnår ein klimagevinst.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 29 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Mener du det er rimelig at folket på Nordøyene betaler en bompengeandel på 12%, mens folket på Gossen skal betale hele fastlandssambandet selv?

      Mener du at trafikkproblemene med Ålesundstunnelene bør løses med veiprising/bompenger?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 29 dager siden
      @Terje Sundsbø Eg viser til vedtak i Fylkestinget og Aukra kommune om bygging av fylkesvegsamand som skal vere sjølfinansierande utan økonomisk bidrag frå Møre og Romsdal fylke.  Og finansierimgsmodellen er fastlagt. I kalkylen av bompengene er difor andre referanseprosjekter irrelevant.

      Det som et relevant er at du ikkje tør å stå fram med din kalkyle. Det vil vere øydeleggande for di og RR si tankerekke , emnet mantra om du vil.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 29 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Du forstår åpenbart ikke mitt spørsmål. Jeg etterspør dine synspunkter, ikke vedtak.

      Du står fram med din kalkyle over hva du mener vil være bompengesatsen for Kjerringsundet. Hvorfor vil du ikke stå fram med din mening omkring rimeligheten av at øyboerne på Sunnmøre kun betaler 12% av kostnadene for fastlandsforbindelse på Nordøyvegen, mens øyboerne på Gossen skal betale hele regningen selv?

      Hvorfor vil du ikke bekjentgjøre din mening om bruk av bompenger for å løse dagens problemer med Ålesundstunnelene?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 2 dager siden
    Det som "ekteparet" Sundsbø / Rasmussen skriver blir bare verre og verre.  Men god underholdningsverdi er det, det skal de ha, --  jeg ler så jeg hikster hver gang jeg leser eventyrene deres.🤣🤣🤣🤣🤣

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 1 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøAt det vil bli videre planlegging av Kjerringsunder og fastlandsforbindelse er - uavhenging av MA :) Og det er vel ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøNo er det på tide at du skisserer korleis denne fergeavløysingsproblematikken kan løysast med dertil høyrande finsnsieringspakke. Og tidsperspektivet.I mellomtida ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrMener du at likebehandling er fogderistrid?
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøFogderistrid får du nøre opp under i andre fora.
Terje Sundsbø 7 timer siden På tide med ferjebelønning!
"Vi bur og arbeider mellom hav og bratte fjell, og er heilt avhengige av å kome oss over fjorden for ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrEn belæring om finansiering av fergeavløsningsprosjekter er ikke det jeg spør deg om.  Jeg ber om ditt synspunkt på hvor ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse