Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Sundsbø og Rasmus Rasmussen
Ytring
04 september 2024 12:43
Del på Facebook
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Møreaksen gjør Otrøya fergefri, Gossen blir fergefri med Kjerringsundet. Staten finansierer Møreaksen, men Frp ønsker over alt at den ikke skal gjøre Otrøya og Gossen fergefri.

Frp vil derimot at staten betaler bro på fylkesveien over Langfjorden, som har døgnåpen omkjøringsmulighet. Ønsker Frp Åndalsnes-Molde omklassifisert til riksvei, men ikke Molde-Nyhamna, en samfunnskritisk infrastruktur uten omkjøringsmulighet?

Annonse
Annonse

Frp er imidlertid ikke imot at disse øyene blir fergefrie. I juli sa fungerende fylkesordfører Anne-Marie Fiksdal (Frp) at om Aukra og Molde kommune vil, må de jobbe videre med fastlandsforbindelse, uten Møreaksen. Frp sier ja til at Kjerringsundet kan bygges, samt bru over Julsundet.

Uten Møreaksen er det fylkeskommunens oppgave. Med dagens trange økonomi skjer det først om mange år, øverst på prioriteringslisten for veiprosjekter står Todalsfjordskryssingen. Flere fergeavløsningsprosjekter finnes både på Sunnmøre og Nordmøre, ingen i Romsdal.

Det er totalt ubegripelig at Frp ønsker denne gigantiske kostnaden overført fra stat til fylkeskommune. Møreaksen frigjør enorme beløp som fylkeskommunen sårt trenger til både skole og samferdsel. Det vil ikke Frp. Greinalaust!

Annonse
Annonse

Meningsløsheten blir total når en innser at med bro over Julsundet og Otrøya fergefri, er den korteste fergefrie kryssingen av Romsdalsfjorden en undersjøisk tunnel til Vik. Ingen andre fergefrie fjordkryssinger kan da konkurrere mot den traséen -- raskest, billigst og størst trafikkgrunnlag.

Alternativet er fortsatt ferge. Fergeleiet må i så fall flyttes fra Molde sentrum, en kostnad spart om Møreaksen kommer tidsnok. Flyttingen vil øke reisetiden for noen. Enkelte ser kun på reisetidene når fergen går. Vel så viktig er reisetidene når fergen ikke går.

Det hjelper lite å vite fergerutene når bilene foran ikke bryr seg. Knapt noen arrangementer starter eller slutter synkront med fergeavgangene. Med fergebom stengt 85% av tiden kan reisetiden med ferge aldri konkurrere med døgnåpne Møreaksen.

Kansellerte avganger grunnet dårlig vær, tekniske problemer eller mannskapsmangel skjer stadig. Med mangel på kvalifisert mannskap er flere avganger utopi, som fylkeskommunen heller ikke har økonomi til. Fergedrift er en evigvarende og stor kostnad, både for stat og kommune. En evig kostnad som øker jo mindre billettprisen blir. Ferger er en miljøversting, med et enormt energiforbruk. Store mengder strøm blir frigitt når fergene avløses av Møreaksen.

Alle meningsmålinger viser at folket ønsker Romsdalsfjorden fergefri. Også næringslivet. Mer enn 100 virksomheter i Møre og Romsdal, med rundt 23.000 ansatte og 100 milliarder kroner i årlig omsetning støtter Møreaksen, og ønsker fortgang. En bærekraftig framtid for fylket er avhengig av et levedyktig næringsliv.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 12 dager siden
    Noen lever i fornektelse og vegrer å ta inn over seg at Møreaksen er raskeste trasé for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden. At Otrøya dermed blir fergefri er ikke annet enn en svært gledelig ekstrabonus. Som i tillegg sparer fylkeskommunen for gigantiske beløp. Som kan brukes på andre samferdselsprosjekter og skoler.

    Løgnaktige motstandere av Møreaksen forsøker å presentere det som at hensikten med denne traséen er å gjøre Otrøya fergefri, at Møreaksen er en vei kun for en liten gruppe mennesker. De tar grundig feil. Møreaksen er også den traséen som har størst trafikkgrunnlag. Og mister ikke store deler av sitt trafikkgrunnlag når broen over Langfjorden kommer.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 4 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Du kommer gladelig og oppfordret med dine egne meninger om bompengene på Kjerringsundet. Men du vil ikke svare på om du synes det er rimelig at staten tar hele regningen for utvidelser av Ålesundstunnelene slik at trafikkveksten kan fortsette inn i framtiden. Dobbeltmoral eller ingen moral?

      Mange på Sunnmøre er enige med Frank Sve (Frp), som krever at staten tar hele regningen for utvidelser av Ålesundstunnelene, men vil ikke at det offentlige skal bidra med ett eneste øre til fastlandssamband for Otrøya og Gossen i Romsdal. Vil du svare på om du er enig med Frank Sve (Frp) om dette?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 4 dager siden
      @Terje Sundsbø Eg har analysert og konkludert med at at dei økonomiske rammene for Kjerringsundet og Møreaksen ikkje tilseier at desse prosjekta vil bli bygt slik planene ligg no, og slik utviklangsporteføljen er definert. Og at der er lite å endre ettersom den gevinsten vart tatt bort ved forrige revisjon og kostnadskutt.

      At Frank Sve, tillike med deg, har sin politiske agenda må vi leve med.

      Når det gjeld Ålesundstunellane vil ei form for veiprising bli  virkemiddel for å dempe/redusere biltrafikken. Det vil også bli eit tema når kommuneplanen i Ålesund snart kjem opp for revisjon.  Arealbruk i utvida perspektiv vil vere eitt av mange tema.

      Konklusjon på dette vil kreve utvida drøfting i andre fora enn dette.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 4 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Det er tydelig at du, som representerer Naturvernforbundet, har en politisk agenda. Men du vil ikke svare på kritiske spørsmål. Det er lavmål.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 4 dager siden
      @Terje Sundsbø Det er klart at vern om natur og reduksjon av klimagassutslipp er politikk. Inkludert bruk av offentlige midlar for måloppnåing. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 4 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Bruk av offentlige midler til måloppnåelse er selvsagt politikk – slik som å kreve at staten tar hele regningen for Ålesundstunnelene for å opprettholde framtidig økt trafikkmengde, til øyer som allerede er fergefrie. Og samtidig gå imot at offentlige midler skal være med å dekke deler av kostnadene til fergefri forbindelse til Otrøya og Gossen, der hverdagsveiene er stengt minst 85% av tiden.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøDet er vel nettopp reduksjon av trafikken i Ålesundstunellane som er saken.Ekspressbusser korresponderer med fergene utan ventetid, begge retninger. Prioritert ...
@Geir Ole SætremyrDu mener det er viktig å unngå økning i trafikken. Da gjelder det vel å unngå den enorme trafikkøkningen i ...
@Terje SundsbøNår det gjeld Møreaksen har vi i våre høyringar gått i rette med SVV sine prognoser der trafikken i eit ...
@Geir Ole SætremyrØkt trafikk er vel et problem også når det skjer på Sunnmøre. Siden vi nå kommenterer en artikkel om Møreaksen, ...
@Terje SundsbøDet tendensiøs er at du linker alt opp mot Møreaksen for å implementere det i vidare tankerekke.Økt trafikk er eit ...
@Geir Ole SætremyrHva mener du når du hevder at mitt spørsmål er tendensiøst - det er jo svært likt det du selv ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse