Har Møreaksen rett, vil kostnaden for Tautratunnelen med to løp og nødvendig rømning bli omkring 8 mrd. Avviker antatt kostnad og entreprenørens pris som for Nordøyvegen blir prisen 11-12 mrd. Har en kjenning og fagmann rett, blir beløpet høyere.
Alt er ekstremt med denne tunnelen. 16 km lang, og med to løp grunnet rømning, blir lengden 32 km. Rømning skal løses ved tverrsamband mellom løpene, og med 250 meters avstand blir de tallrike. Dybden blir 354 meter under havet – dvs. lang og dyp.
For å ha en sammenligning, så er Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen til sammen knappe 8 km. Valderøytunnelen er lengst med 4,2 km vs. 3,5 km, men Ellingsøytunnelen er dypest med 144 meter under havet. Ålesundtunnelene blir små i forhold til giganten.
De store utfordringene for byggeprosjektet er sikkerheten ved brann/rømning, miljø og kostnader. Kuttes kostnader ved 1 vs. 2 løp, rammes sikkerheten. Miljøkonsekvenser grunnet lang og krevende motbakke er strevsomme, og unnabakken krever motkrefter.
Beregninger utført med maler hentet fra Statens Vegvesen viser daglige driftskostnader omkring kr 500000.- dyrere enn en alternativ fjordkryssing PR DAG. En halv million!
Møreaksen har historikk langt tilbake, men med flere navn. Formålet har hele tiden vært fastlandsforbindelse for Midsund og Aukra – tidligere også for Haram. Er så Tautratunnelen nødvendig for at de to øykommunene skal få fastlandsforbindelse? Egentlig ikke, for det er mulig å bygge fastlandsforbindelse både via Midsund til Aukra og motsatt. Forbindelsen mellom Otrøya og Gossen har tilsynelatende avklart løsning.
Mange mener det kan spares store kostnader med bru fra fastlandet til Gossen, i stedet for Julsundbrua. Slike forhold må avklares, slik at vi får rede på om fastlandssambandet kan bygges mer enn 10 milliard billigere til ca. 5000 innbyggere i Midsund og Gossen.
Når det gjelder den nevnte alternative løsningen, så gjenbruker den vegen mellom Digernes og Hjelvika. Vegen er kjent både som E136 og ”Eksportvegen” på folkemunne. Strekningen skal oppgraderes trolig med en kort tunnel på toppen for å ta av litt høyde, og helt sikkert med tilpasning i forhold til Sjøholt sentrum og med krabbefelt på begge sider av fjellet.
Romsdalsaksen fyller ut mellom Hjelvika og Lønset eller Hjelset, trolig førstnevnte. Flytebruer vil gi en oversjøisk løsning som også myke trafikanter kan bruke, og med et stort potensiale knyttet til turisme. En panoramavei som gratis bieffekt. Løsningen kan du se på romsdalsaksen.no Videoen og annen informasjon anbefales.
Dropp Tautratunnelen, og slipp heller fram andre nyttige vegprosjekt i fylket .