Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
21 september 2018 10:08
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand
Illustrasjonsfoto: Kurt Helge Røsand
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Har Møreaksen rett, vil kostnaden for Tautratunnelen med to løp og nødvendig rømning bli omkring 8 mrd.  Avviker antatt kostnad og entreprenørens pris som for Nordøyvegen blir prisen 11-12 mrd. Har en kjenning og fagmann rett, blir beløpet  høyere.

Alt er ekstremt med denne tunnelen.  16 km lang, og med to løp grunnet rømning, blir lengden 32 km.  Rømning skal løses ved tverrsamband mellom løpene, og med 250 meters avstand blir de tallrike.  Dybden blir 354 meter under havet – dvs. lang og dyp.

For å ha en sammenligning, så er Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen til sammen knappe 8 km. Valderøytunnelen er lengst med 4,2 km vs. 3,5 km, men Ellingsøytunnelen er dypest med 144 meter under havet.  Ålesundtunnelene blir små i forhold til giganten.

De store utfordringene for byggeprosjektet er sikkerheten ved brann/rømning, miljø og kostnader. Kuttes kostnader ved 1 vs. 2 løp, rammes sikkerheten.  Miljøkonsekvenser grunnet lang og krevende motbakke er strevsomme, og unnabakken krever motkrefter.

Beregninger utført med maler hentet fra Statens Vegvesen viser daglige driftskostnader omkring  kr 500000.- dyrere enn en alternativ fjordkryssing PR DAG.  En halv million!

Møreaksen har historikk langt tilbake, men med flere navn.  Formålet har hele tiden vært fastlandsforbindelse for Midsund og Aukra – tidligere også for Haram.  Er så Tautratunnelen nødvendig for at de to øykommunene skal få fastlandsforbindelse?  Egentlig ikke, for det er mulig å bygge fastlandsforbindelse både via Midsund til Aukra og motsatt.  Forbindelsen mellom Otrøya og Gossen har tilsynelatende avklart løsning.

Mange mener det kan spares store kostnader med bru fra fastlandet til Gossen, i stedet for Julsundbrua.  Slike forhold må avklares, slik at vi får rede på om fastlandssambandet kan bygges mer enn 10 milliard billigere til ca. 5000 innbyggere i Midsund  og Gossen.

Når det gjelder den nevnte alternative løsningen, så gjenbruker den vegen mellom Digernes og Hjelvika. Vegen er kjent både som E136 og ”Eksportvegen” på folkemunne. Strekningen skal oppgraderes trolig med en kort tunnel på toppen for å ta av litt høyde, og helt sikkert med tilpasning i forhold til Sjøholt sentrum og med krabbefelt på begge sider av fjellet.

Romsdalsaksen fyller ut mellom Hjelvika og Lønset eller Hjelset, trolig førstnevnte. Flytebruer vil gi en oversjøisk løsning som også myke trafikanter kan bruke, og med et stort potensiale knyttet til turisme. En panoramavei som gratis bieffekt.  Løsningen kan du se på romsdalsaksen.no  Videoen og annen informasjon anbefales.

Dropp Tautratunnelen, og slipp heller fram andre nyttige vegprosjekt i fylket .

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse