Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
25 mai 2019 17:46
Del på Facebook
Kristiansund sykehus. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Kristiansund sykehus. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Visst er det vår, og den tilhører Nordmøre dette året. Etter mange nederlag knyttet til lokalisering av viktige institusjoner, har det omsider kommet motreaksjoner med et «nok er nok» som felles slagord.

Utfordrende vår for de som planlegger strategier for høstens valg. De undres. Bergen har fått et nytt parti – Bompengepartiet. Et smalt parti, men folkets støtte har gjort det størst i byen de fire siste målingene.

En rekke «bypakker» for å bedre byers trafikkløsninger er blitt skrotet av folket. Det reageres på omfang, løsninger, kostnader og bompengenivå. Flere kan ramses opp, og de siste er på Sørlandet og i Grenlandsområdet. Uroen øker også i Ålesund. Ikke rart. Byen som får en viktig rolle i utvikling av «smarte byer», fikk nei til en pakke til drøye 4 milliard. Doblet beløp i nytt forslag med firefeltsmotorveg til 2/3 av pakken skaper reaksjoner. Folkets reaksjon. Politikerne må finne nye løsninger eller skrote pakken.

Bypakker og bompengedebatter kommer likevel i skyggen av Bunadsgeriljaen på Nordmøre. Ved forrige kommune- og fylkesvalg, benyttet drøye 80 000 stemmeretten i Møre og Romsdal. Et tankekors for sentrale og regionale politikere at folkeaksjonen i løpet av få uker har fått et medlemstall på samme nivå. Sekssifret antall kan bli realitet. Antall betyr noe, og ingen er i nærheten av den responsen Bunadsgeriljaen har fått.

Nordmøre er tydeligvis trøtt av unfair behandling. Midtfylket og sørfylket oppfattes som egoistiske og lite villige til å dele godene. Undersøkelser viser at flertallet på Nordmøre nå foretrekker å bli del av Trøndelag.

Vi kjenner de ulike kampene og de tapte sakene. Nordmøre sin posisjon er svekket over tid, og misnøyen toppet seg etter det velkjente styremøtet i Helse Møre og Romsdal. Møtet konkluderte med at fødeavdelingen på Kristiansund sykehus skal legges ned allerede i august 2019. Det var dråpen som fødte den nye bevegelsen – Bunadsgeriljaen.

Det har lenge vært en uro på Nordmøre, og det har vært lett å registrere i leserbrev og tilhørende diskusjoner i Tidens Krav og KSU.NO. Nordmøre vil beholde sitt sykehus med føde og akuttilbud, og skal de krysse Romsdalsfjorden foretrekkes Romsdalsaksen (RA) vs. Møreaksen. At cirka 7400 personer har signert krav om utredning av den oversjøiske løsningen til RA illustrerer godt.

Nå er noe på gang denne våren. Nordmøre viser muskler. Det blir spennende hvordan Nordmøre og restfylket takler utviklingen. Høstens valg gir svar.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse