Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Bilde: Illustrasjon av dobbelt så stor flytebru enn det som er tenkt med Romsdalsaksen. Denne har i tillegg en seilingshøyde på 45 meter. Illustrasjon av Statens Vegvesen over Bjørnafjorden, Hordfast
Bilde: Illustrasjon av dobbelt så stor flytebru enn det som er tenkt med Romsdalsaksen. Denne har i tillegg en seilingshøyde på 45 meter. Illustrasjon av Statens Vegvesen over Bjørnafjorden, Hordfast
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi har registrert at daglig leder i Møreaksen Harald Espeland har kunngjort at Romsdalsaksen AS har avvist samarbeid og deling av informasjon med Statens Vegvesen Vest. Dette både mener han noe om, og undres hvorfor det skjer. Vi føler derfor behov for å forklare hva som har skjedd.

Det er riktig at vi fikk en forespørsel fra Statens Vegvesen Vest om vårt grunnlag, og det var noe som vi i utgangspunktet var positive til.
I videre kontakt ble det derimot klart at det dreide seg om en underleveranse til Statens Vegvesen Midt, som i kraft av å være prosjekteier, skulle ferdigstille resultatet.

Vi har tidligere uttrykt oss klart om manglende tillit til Statens Vegvesen Midt, noe vi tror de fleste har forståelse for. Derfor valgte vi å avslå fordi vi ikke ønsker å bli en bidragsyter til en så useriøs "utredning" som det her legges opp til. 

RA har fått audiens hos SVV ên gang – 2017. De fikk da opplyst kostnadsberegningene, og det samme fikk også daværende leder av Transportkomiteen på Stortinget – Nikolai Astrup. Dvs at de som har kunnskap og myndighet til å foreta korrigerende grep har fått alle opplysninger de har bedt om.

Tross ny kunnskap om flytebruer, plassering av sykehus, bygging av Tresfjordbrua og bevisstgjøring av viktigheten med Eksportvegen E136 - i tillegg til nasjonale føringer om færrest mulig tunneler, nasjonale stamveier utenom tettbebyggelser og fokus på miljø - har Statens Vegvesen Midt jobbet hardt imot å imøtekomme 11.400 krav om tilleggsutredning.
Dette selv om de i 2011 skrev i konseptvalgsutredningen (KVU) om at en ny utredning av K5 (Sekkenalternativet) ville bli aktuelt dersom teknologi og økonomi for flytebruer kom på plass. K5 var allerede i 2011 den mest samfunnsnyttige traseen.

SVV fikk i januar -19 oppdrag med frist 1.okt om å finne kostnadsreduserende løsninger på alle måter. Også vurdering av tidligere vedtatte tekniske og/eller planløsninger. I SVV sin rapport stod det ingenting om Romsdalsaksen eller oversjøiske løsninger.

Dagen etter derimot – etter sviende kritikk fra Nye Veier AS – kom Statens Vegvesen Midt med at de vil gjøre en enkel vurdering av Romsdalsaksen sammen med oversjøisk MA.

Statens Vegvesen Midt skal altså være i førersetet i kommende «utredning» og skal selv utrede øvrig infrastruktur og samfunnsnyttevurdering av løsningene. Da vet vi allerede svaret.

Siden prestisjen ser ut til å ha blitt mye større enn det faglige hos Statens Vegvesen Midt, har Romsdalsaksen AS avvist å sette sitt stempel på en slik «utredning».

Vi kan også minne om at i meningsmåling av Sentio nylig, viser at nesten 80% av befolkningen ikke ønsker flere lange dype undersjøiske tunneler.

Jørn Inge Løvik
Daglig leder
Romsdalsaksen AS

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse