Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
05 desember 2019 21:19
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bortsett fra unødvendig reiselengde, tidsbruk og kostnadsnivå for stamvegen E39, kunne Møreaksen og Hafast vært et greit alternativ. Noen ville nok forlangt en lengre liste med stikkord som Tautratunnelen, rasering av Fannestranda og diverse annet grums.

For 100 år siden skulle vegene innom alle tun, og helst bare en meter eller to fra inngangsdøra. Slike eksempel kan ses den dag i dag, men bejubles verken av bilistene eller huseierne. Likheten mellom gamle bygdeveger og Møreaksen/Hafast er slående, om man tar bryet å lage en illustrasjon. Strekningen fra Grodås til Garneskrysset – 61 km i feil himmelretning er dårlig start for strekningen Grodås–Hjelset.

I de mest sentrale områdene er utfordringene mange, og kostnadsnivået for jord, eiendommer og bygg bidrar til økte kostnader og konsekvenser når stamvegen skal tilpasses eksisterende vegsystem i eksempelvis Molde og på Moa.

I nevnte tilfeller kan også «bypakker» påvirke kostnadene for prosjektet og/eller bilistene, ettersom kostnader for bygging og bruk kan være nære allierte. Noen kreative politikere og lokale patrioter har stor vilje og kanskje evne til forme hvordan stamvegen skal bli perfekt – i egne nærsynte øyne.

Smartere med kortest, raskest, flatest og billigst mulig stamveg, samt at den nærmest magnetisk trekkes mot folksomme områder, men ledes utenom sentrum. I det bildet taper nevnte løsning i forhold til Romsdalsaksen og Storfjordsambandet med mange mil, mye tid og flere titalls milliard kroner.

For alternativet Romsdalsaksen er det oversjøisk løsning som er løsningen. Møreaksen har i alle år har satset på en undersjøisk løsning, og har utført omfattende og kostbare boringer for å undersøke grunnforholdene. Nå har imidlertid Statens Vegvesen utredet oversjøisk løsning også for Møreaksen.

Utredningene vil bli presentert for pressen og representanter for de 2 alternativene fredag 6. desember 2019. Bra at begge parter er invitert til presentasjonen, men hva er det egentlige formålet med denne utredningen?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse