Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
05 desember 2019 21:19
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bortsett fra unødvendig reiselengde, tidsbruk og kostnadsnivå for stamvegen E39, kunne Møreaksen og Hafast vært et greit alternativ. Noen ville nok forlangt en lengre liste med stikkord som Tautratunnelen, rasering av Fannestranda og diverse annet grums.

For 100 år siden skulle vegene innom alle tun, og helst bare en meter eller to fra inngangsdøra. Slike eksempel kan ses den dag i dag, men bejubles verken av bilistene eller huseierne. Likheten mellom gamle bygdeveger og Møreaksen/Hafast er slående, om man tar bryet å lage en illustrasjon. Strekningen fra Grodås til Garneskrysset – 61 km i feil himmelretning er dårlig start for strekningen Grodås–Hjelset.

I de mest sentrale områdene er utfordringene mange, og kostnadsnivået for jord, eiendommer og bygg bidrar til økte kostnader og konsekvenser når stamvegen skal tilpasses eksisterende vegsystem i eksempelvis Molde og på Moa.

I nevnte tilfeller kan også «bypakker» påvirke kostnadene for prosjektet og/eller bilistene, ettersom kostnader for bygging og bruk kan være nære allierte. Noen kreative politikere og lokale patrioter har stor vilje og kanskje evne til forme hvordan stamvegen skal bli perfekt – i egne nærsynte øyne.

Smartere med kortest, raskest, flatest og billigst mulig stamveg, samt at den nærmest magnetisk trekkes mot folksomme områder, men ledes utenom sentrum. I det bildet taper nevnte løsning i forhold til Romsdalsaksen og Storfjordsambandet med mange mil, mye tid og flere titalls milliard kroner.

For alternativet Romsdalsaksen er det oversjøisk løsning som er løsningen. Møreaksen har i alle år har satset på en undersjøisk løsning, og har utført omfattende og kostbare boringer for å undersøke grunnforholdene. Nå har imidlertid Statens Vegvesen utredet oversjøisk løsning også for Møreaksen.

Utredningene vil bli presentert for pressen og representanter for de 2 alternativene fredag 6. desember 2019. Bra at begge parter er invitert til presentasjonen, men hva er det egentlige formålet med denne utredningen?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse