Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
06 november 2020 13:00
Del på Facebook
MESTRING: For den ferske friluftsentusiasten Une Cecilie Oksvold var nok en milepæl nådd da hun for første gang sov ute i hengekøye i minusgrader. Foto: Une Cecilie Oksvold
MESTRING: For den ferske friluftsentusiasten Une Cecilie Oksvold var nok en milepæl nådd da hun for første gang sov ute i hengekøye i minusgrader. Foto: Une Cecilie Oksvold

Vårens store trend var å sove ute. Kan den fortsette gjennom vinteren? Vi har spurt én fersk og én erfaren turentusiast om tips.

Første gang Une Cecilie Oksvold sov ute i hengekøye, var i påsken for to år siden. Da hadde hun varmeflaske i soveposen og kort vei til hytteveggen.

– Det var nesten tjue minus, men jeg frøs ikke, og sov som en stein hele natta, forteller hun.

Det var ikke gitt at Oksvold skulle sove godt under åpen himmel, aller minst vinterstid. Hun hadde aldri vært noe friluftsmenneske, men i 2016 begynte hun på oppfordring fra legen å dra ut på tur.

– Jeg var veldig deprimert, men opplevde at det hjalp å være ute i naturen, forteller hun.

Friluftstilværelsen startet gradvis med dagsturer i nærmarka sammen med hunden.

– Jeg prøvde en natt i telt allerede det første året, men jeg var veldig redd og lå og tenkte på alt det farlige som kunne skje. Jeg var så redd at det tok halvannet år før jeg prøvde igjen, forteller hun.

På Instagram gir hun tips til andre ferskinger i friluftslivet, og forteller åpent både om mørkeredsel og andre ting hun ikke mestrer.

Tur på grønn resept

Neste gang hun dro på overnattingstur, var hun mer forberedt.

– Jeg hadde hatt med teltet på dagsturer, og var trygg på at soveposen holdt meg varm og at jeg kunne få primusen til å virke. Det er viktig for meg å ha kontroll, sier hun.

Hennes beste tips til ferskinger som vil sove ute året rundt, er å øve seg i trygge rammer.

– Første gang jeg skulle sove i telt om vinteren, lå jeg 50 meter fra parkeringsplassen, og dro ut så sent som 22-23-tiden. Jeg var redd jeg ikke skulle takle en hel kveld ute i kulden, så jeg la heller opp til at jeg bare skulle ut og legge meg, da var det større sjanse for å mestre oppgaven. Jeg er opptatt av mestring: Det er viktig å ikke gape over så mye at man føler man mislykkes, påpeker hun.

I dag har hun også flere vinternetter under åpen himmel bak seg, og kulde har ikke vært noe problem.

– Jeg fryser egentlig veldig lett, og bruker vintersovepose selv om sommeren. Mitt beste vintertips er å bruke varmeflaske. Med en skikkelig god vintersovepose med varmeflaske nedi, skal det mye til for å fryse, forteller hun.

Hun bruker også både liggeunderlag og skinnfell eller ullpledd som ekstra isolasjon.

– Og så tar jeg alltid noen pushups før jeg legger meg i soveposen.

Bok om utesoving

I mai kom Marius Nergård Pettersen med boka «Sove ute». Boka var planlagt lenge, men ble takket være pandemien hyperaktuell: Plutselig var skogen full av nyfrelste friluftsentusiaster med primus og hengekøye.

– Førsteopplaget ble revet bort på litt over en uke, sier Nergård Pettersen. Han håper alle dem som prøvde seg på utesoving i vår, fortsetter utover høsten og vinteren.

– Å sove ute om høsten og vinteren er litt ekstra spennende, med mørke, fantastisk stjernehimmel og mange ulike typer vær. Å kunne holde varmen ute en hel natt selv om det blåser, regner eller snør, gir mestringsfølelse, påpeker han.

En annen fordel er at det er færre folk ute.

– Det øker sjansen for å få de fineste perlene for seg selv, reklamerer han.

Tarp som tak

Den sikreste måten å holde seg varm på tur på, er å ta med telt i tillegg til soveposen. Men teltduken stenger for noe vesentlig, nemlig utsikten.

– Om høsten og vinteren synes jeg det er fint å bruke tarp, som er en lett presenning du kan sette opp som tak for å beskytte mot nedbør. Da beholder du utsikten, og kan dessuten tenne bål i utkanten av tarpen. Fester du tarpen slik at du for eksempel har bålet på den ene siden og en stor stein som reflekterer varmen på den andre, kan du få det vel så varmt som i et telt, tipser han.

Tarpen kan også settes opp for å beskytte mot vind, og den kan brukes som tak over hengekøya.

– Hengekøye er den virkelig store trenden i år. Det er en fin overnattingsform, men selv foretrekker jeg nok å ligge på bakken, det er lunere og mer stabilt. I hengekøye er du mer utsatt for trekk, så skal du fortsette med det utover vinteren, er det ekstra viktig med gode klær og god isolasjon, forklarer han.

Dobbelt isolasjon

Jo kaldere det blir, desto tykkere liggeunderlag trenger du. Å ta med to liggeunderlag i stedet for ett, er et godt alternativ til å kjøpe et eget underlag for vinterbruk.

– Liggeunderlag defineres ut fra noe som heter R-verdi. Om vinteren kan du trenge underlag med en R-verdi på rundt 6. Da kan du for eksempel bruke to underlag med en R-verdi på 3, sier Nergård Pettersen.

Såfremt du ikke er veldig opptatt av komfort, anbefaler han enkle liggeunderlag av skumgummi fremfor dyre oppblåsbare varianter.

– Oppblåsbare underlag kan punktere, og da har du et underlag som er ubrukelig, sier han.

Når det gjelder soveposen, kan man også satse på dobbelt opp framfor å kjøpe ny.

– Et triks jeg har brukt mye, er å ta en sommerpose inni en høst-/vårpose. Det kan holde i minusgrader, sier han.

Skal du kjøpe sovepose, er det begrepet «T-Comf» du skal se etter. Det forteller hvilken temperatur posen holder deg komfortabelt varm i.

– Velg en sovepose som har komforttemperatur nærmest den kaldeste temperaturen du skal være ute i, råder han.

Uansett hva slags utstyr du velger, er det viktig å teste det på stadig lengre turer og under stadig kjøligere værforhold.

– Du vil helst slippe å oppdage midt på Hardangervidda at soveposen er for kald, sier Nergård Pettersen, og innrømmer at også han har hatt hutrende netter i litt for dårlig utstyr.

Bekledningen bør være etter trelagsprinsippet: Ull innerst, et mellomlag i for eksempel ull eller fleece, og så et vindtett lag ytterst. Gjerne også vanntett, i hvert fall om høsten.

Nergård Pettersen legger til slutt til at selv om det er fint å utfordre egne grenser for å kjenne på mestringsfølelsen, gjelder det å gi seg mens leken er god.

– Slå leir lenge før du er utslitt. Det tar tid å rigge seg til, få lagd mat og komme seg ned i soveposen.

Utstyrsliste for vinterovernatting

Une Cecilie Oksvold har satt opp denne lista til hva du trenger for å sove ute i hengekøye vinterstid:

  • Hengekøye (gjerne dobbel) – husk tau til oppheng
  • Vintersovepose
  • Liggeunderlag (skum eller et oppblåsbart med litt luft i)
  • Ekstra isolering i form av skinnfell/ullpledd
  • Ullklær – enten to tynne lag eller ett tynt og ett tykt
  • Lue og hals
  • Gjerne en varmeflaske med varmt vann
  • Tarp eller presenning om det skulle komme nedbør

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse