Fra 1. november ble det innført strengere krav til vinterdekk på tungbiler.
– Vi håper dette vil bidra til enda tryggere vinterveier, sier leder for utekontroll i Statens vegvesen, Kjetil Wigdel, i en pressemelding.
De nye reglene innebærer at dekk på styrende foraksel og drivhjul på tunge kjøretøy nå må være merket 3PMSF, bedre kjent som alpesymbolet. Løpehjul og tilhenger vil fortsatt ha et minstekrav om M+S-merking (står for «mud and snow»). Krav til mønsterdybde er det samme, minimum 5 millimeter på samtlige hjul. Kort fortalt betyr dette at tungtransporten må ha dekk som er typegodkjent for vinterforhold.
Wigdel sier samtidig at riktige dekk ikke alltid er nok.
– Sjåføren har til enhver tid ansvar for å avpasse farten etter forholdene. I ekstra utfordrende vær- og føreforhold må hun eller han vurdere å vente med å kjøre til det blir bedre, sier Wigdel.