Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
20 desember 2020 19:30
Del på Facebook
TUSENER: -Vi går ikke ut med eksakt antall ordrer, men kan forsikre at flere tusen spente nordmenn venter på sin Mustang Mach-E, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør hos den norske Ford-importøren. Foto: Berit Roald / NTB
TUSENER: -Vi går ikke ut med eksakt antall ordrer, men kan forsikre at flere tusen spente nordmenn venter på sin Mustang Mach-E, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør hos den norske Ford-importøren. Foto: Berit Roald / NTB

Elbilen Ford Mustang Mach E er utviklet ved hjelp av den norske avdelingen, som har enorme forventninger til kjøretøyet som snart er i butikkene.

I midten av februar kommer de første kundeleveringene av Fords nye elbil, Mustang Mach E.

– Vi mener dette er en større sak enn T-Ford, sa administrerende direktør hos den norske Ford-importøren, Per Gunnar Berg, under en digital pressekonferanse nylig.

Berg sa at Mustang Mach E viser veien inn i en ny tidsalder, der mengden av teknologi og data som er samlet inn for å utvikle bilen, er på et helt nytt nivå.

– Det er en stor sak for oss i Norge, og for et av verdens største selskap, som Ford er.

Mens det norske markedet har vært klart for elbiler i flere år, sier Berg at det for Ford har vært viktig med timingen på Mustang Mach E.

– Det norske markedet er litt for lite, men nå tror vi det er det riktige tidspunktet, at større markeder også er modne for elbiler.

Norsk påvirkning

Ford skal satse 100 milliarder kroner på elbiler de neste to årene. Berg sa at de først går for de ikoniske navnene, med Mustang, Transit og F150.

– Planen har hele veien vært å lage noe annet enn en brødrister på fire hjul. Mustang må appellere til det emosjonelle, og Mustang Mach E har blitt en familiemuskelbil.

Han påpekte at den norske avdelingen har vært tungt inne i utviklingen av bilen.

– Til å være et så lite bilmarked, i Fords verden, er det jo litt spesielt at vi i Norge har vært så tett på prosessen i tre til fire år. Vi er blant annet årsaken til at den leveres med hengerfeste og skiluke. I tillegg har vi vært klare på at bilen må ha en mest mulig nøyaktig rekkeviddeangivelse.

Berg kunne fortelle at majoriteten av de norske kundene har valgt utgaven med det største batteriet og firehjulstrekk, men la samtidig til at alle versjoner er solgt til norske kunder.

Den billigste starter på rett over 400.000 kroner, mens utgaven med det største batteriet og firehjulstrekk ligger på snaut 550.000 kroner.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse