Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
31 januar 2021 19:30
Del på Facebook
AERODYNAMISK: Mercedes EQA har en lav luftmotstandskoeffisient, på 0,28, blant annet ved hjelp av et lukket kjølesystem og et nesten helt lukket understell, i tillegg til spesialtilpassede spoilere foran og bak. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
AERODYNAMISK: Mercedes EQA har en lav luftmotstandskoeffisient, på 0,28, blant annet ved hjelp av et lukket kjølesystem og et nesten helt lukket understell, i tillegg til spesialtilpassede spoilere foran og bak. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

SUV-er og elbiler er populære i Norge. Med EQA har Mercedes en bil som kan møte mange kunders behov, til en overkommelig pris.

Mercedes-Benz hadde en solid salgsvekst i 2020, med 132 prosent oppgang fra året før. En viktig del av årsaken var høye leveringstall for el-SUV-en EQC.

Nå tror den norske importøren at 2021 kan bli like bra, god hjulpet av en helt ny elbilmodell.

På vårparten kommer nemlig EQA, en elektrisk SUV som er en del mindre enn EQC. Nylig var en forproduksjonsmodell på norgesbesøk, og vi fikk en liten prøvetur under skikkelig vinterlige forhold med tett snø og sleipe veier.

– Hovedkonkurrentene blir biler som Volkswagen ID. 4, Volvo XC40 og Tesla Model Y, sier Audun Hermansen, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.

EQV er en forholdsvis stor kompakt-SUV, med en startpris rett over 400.000 kroner, så å si det samme som billigste iD.4. Over dette igjen ligger XC40 og Model Y, men de har sterkere motor og firehjulstrekk. Standardutstyret i EQA skal være på nivå med en velutstyrt versjon av GLA-utgaven, med blant annet adaptive LED-lykter og Mercedes’ nyeste infotainment-system, MBUX.

– God tilgang

Under panseret er det en motor som yter 190 hestekrefter. I gulvet er batteripakken med en nettokapasitet på 66,5 kWt plassert. Dette gir bilen en oppgitt rekkevidde på 42,6 mil. Ved lansering har EQA forhjulstrekk, mens en versjon med trekk på alle fire hjul er ventet senere i 2021. Det samme er en utgave med høyere effekt.

Kjøreegenskapene på glatt vinterføre var gode, og med en bakkeklaring på rundt 20 centimeter slapp vi å buklande i snøhaugene.

I og med at bilen har det nyeste nivået av Mercedes-interiør, ligger den et knepp over sine konkurrenter når det gjelder opplevd innvendig kvalitet.

Salgsstart for EQA er i februar, med de første leveringene på vårparten.

– Vi har god tilgang på bil fra start, så når ballen begynner å rulle til våren, vil vi sørge for å ha ferdig utstyrte modeller på lager i Norge. Egenspesifiserte modeller vil ha normal leveringstid på to til tre måneder, sier Hermansen.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse