Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
30 januar 2021 19:30
Del på Facebook
LADBAR: Volkswagen Golf er tilgjengelig med to forskjellige ladehybridmodeller. GTE-utgaven er for dem som ønsker en sportslig bil, og den har samme effekt som Golf GTI. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
LADBAR: Volkswagen Golf er tilgjengelig med to forskjellige ladehybridmodeller. GTE-utgaven er for dem som ønsker en sportslig bil, og den har samme effekt som Golf GTI. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Volkswagen Golf, nå i sin åttende generasjon, taper raskt terreng for ID-serien. Men ladehybriden Golf GTE har noen morsomme ess i ermet.

Nå er det den elektriske ID-serien, i dag ID. 3 og straks ID. 4, som kommer til å kapre så å si alle Volkswagens kompaktbilkunder. Men Golf finnes fortsatt, og man kan velge mellom flere versjoner: et par mildhybrider med 110 eller 150 hestekrefter, Golf GTI med 245 hk, en R-utgave med 320 hk og to ladehybrider med henholdsvis 204 eller 245 hestekrefter. Sistnevnte kalles Golf GTE og altså like sterk som en Golf GTI.

Det er jo ganske kult, for GTI har i mange år vært en av de aller morsomste kompaktbilene som finnes. GTE med lik effekt kan kanskje by på mye av det samme, men med en ekstra mulighet til å trille elektrisk der man ønsker det? Man kan også tenke seg at det er en god del penger å spare her, ladehybrider som dette ender jo opp med null i bilavgifter – mens en GTI genererer 120.000 kroner til statskassa hver gang det klokkes inn et salg.

Kostbar

Vel, så enkelt er det ikke, dessverre. GTE er ikke mer enn 15.000 kroner rimeligere enn GTI. Det er en liten smell for bilens fra før av magre muligheter i det norske markedet.

Ser man på prislistene i Tyskland, må den ha det enda tyngre der – GTE er nemlig 6000 euro dyrere enn sin mer sportslige bror i merkets hjemland. Dette er med andre ord en bil som er kostbar å produsere.

GTE er en blanding av en moderne ladehybrid og en GTI. Den har flere forskjellige kjøremodus, justerbare dempere, girkasse med to nivåer og en sportslig lyd fra eksosanlegget. Det er riktignok ikke så mye knall og smell i lydbildet som i en GTI, men lyden som aktiviseres når man ber bilen være ekstra sportslig, er frekk nok.

Kjapp er den også, og med elmotoren på laget hogger den til. 150 kilo i ekstra vekt gjør GTE et halvt sekund seinere fra null til hundre enn en GTI, men 6,7 sekunder i denne øvelsen er uansett temmelig kvikt. Samtidig føles den et knepp mindre vilter og sportslig enn GTI-utgaven. Den er ikke like heftig under akselerasjon, og understellet føles ikke like kapabelt, her kan den ekstra vekten spille en rolle. Som vanlig er også den stiveste av de to demperinnstillingen i strammeste laget. Dette kan løses ved å sette opp bilen mer individuelt, en funksjon ligger i kjøreinnstillingsmenyen.

Lek og moro

Da vi testet bilen, var det tidvis svært sørpete vær, og vi fikk bekreftet at Volkswagen tenkte på lek og moro da de satte opp bilen. Elektronikken tillater hjulspinn uten at motorkraften kuttes, samtidig som den balanserer krefter mellom de forhjulene, slik at understyringen ikke tar helt overhånd. Dermed kan man styre seg gjennom en sving selv med en del hjulspinn, noe som både er gøy og som gir en følelse av sikkerhet.

Arbeidet mellom de to motorene er sømløst. Oppgitt elektrisk rekkevidde er på drøyt seks mil, noe som virket noe optimistisk under de værforholdene vi opplevde. Og som vanlig med en ladehybrid kan man ha svært lavt bensinforbruk når det er futt i batteriet, naturligvis, mens forbruket skyter i været når batteriet er tomt.

Større batteri

Batteriet er på 13 kWt, mot 8,7 kWt i forrige GTE-utgave. Ønsker man maks elektrisk rekkevidde bør man gå for 1,4 eHybrid-varianten som har samme store batteri, men mindre effekt. Den går lengre på strøm. I dagens GTE-utgave er elmotoren med på å gi bilen sportslige egenskaper, i tillegg til mulighet for lydløs kjøring, noe som tydelig tar ned den elektriske rekkevidden.

Golf GTE har blitt en bil som skiller seg en smule fra de aller fleste andre ladehybrider. Den vil noe mer enn å være drivstoffgjerrig bil – den bruker også den ekstra motoren til å skape moro og sportslighet. Dette er en bil for dem som vil ha de lille ekstra, og ifølge importøren er det like mange som bestiller seg en GTE som en GTI.

Skal man ha det gøy bak rattet, er nok likevel en GTI hakket hvassere. GTE klarer ikke helt å skjule at en ladehybrid er et kompromiss mellom fortid og framtid, og at to ulike motorer i en forholdsvis liten bil er én for mye.

Tekniske data

Volkswagen Golf GTE
Pris: 464.800.-
Pris testbil: 491.500.-
Motor: 4 syl. Bensin/elektrisk. 1395 ccm 245 hk 400 Nm.
Batteri: 13 kWt
Elektrisk rekkevidde: 64 kilometer
Aks: 6,7 sekunder
Toppfart: 225 km/t
Forbruk: 0,15 l/mil
Utslipp: 26 g/km CO2. 11,3 mg/km NOx
Bagasjerom: 273/1129 liter
LxBxH: 4287/1789/1484 mm
Egenvekt: 1549 kilo
Tilhengervekt: 1500 kilo

Pluss og minus

+

Morsomme kjøreegenskaper
Frekk bensinmotorlyd
Innvendig kvalitet

Et kompromiss
Prisen

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse