Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
06 februar 2021 19:30
Del på Facebook
UNNA VEI: Mercedes-AMG 53 GLE er en bil som ruver, og mange vil nok flytte seg når fronten fyller opp bakspeilet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
UNNA VEI: Mercedes-AMG 53 GLE er en bil som ruver, og mange vil nok flytte seg når fronten fyller opp bakspeilet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Visst er det moro med AMG-biler. Men det spørs om en bil som AMG GLE 53 er noe man finner i norske prislister om fire år.

Bilfloraen i Norge er i kraftig forandring. I fjor var over halvparten av de nye personbilene lydløse elbiler. Det ser dermed ut til at myndighetenes plan om at det i 2025 kun skal selges nullutslippsbiler, vil lykkes.

Noen bilmerker vil trolig bli helt borte – hvis de ikke ganske så snart klarer å trylle fram en konkurransedyktig elbil. Og en rekke bilmodeller vil forsvinne. Riktignok er det mulig EU ikke vil godkjenne et rent forbud mot fossilbiler. I så fall vil myndighetenes knep ganske sikkert være å legge på så svære avgifter at de i praksis blir uselgelige.

Å kjempe imot, som noen gjør, er strengt tatt litt meningsløst. For denne utviklingen er ikke unik for Norge, så å si alle vesteuropeiske land tenker i de samme baner. Dette er de samme landene som lager en stor del av bilene vi kjøper.

Som tyske Mercedes-Benz.

Bokstavkombinasjoner

Mercedes-Benz har lenge vært ganske rolige når det gjelder elbiler, men nå begynner de med lanseringstakt på minst to nye elbilmodeller i året. Det betyr at det ikke tar så lang tid før de aller fleste segmenter har en elbil med en stjerne på panseret.

Elbilene bruker bokstavene EQ. Et annet sted i Mercedes-brosjyren finnes en bokstavkombinasjon som representerer motsatt ende av miljø- og utslippsgrafen, nemlig AMG. Spesialavdelingen lager svært kraftige bensinmotorer til nær sagt alle modellene til merket.

Enn så lenge er AMG minst like viktig for merkevaren Mercedes som EQ. AMG-modellene er klassiske imagebyggere og bidrar også til at mange kjøper ekstrautstyr til de enklere modellene, slik at bilene skal ligne ekte AMG-biler.

Meningsløs

Og skal man som kunde først fjerne seg skikkelig fra EQ-navnet, er det kanskje like greit å gå for en svær SUV med AMG-teknikk?

AMG GLE 53 er en slik bil. Passe meningsløs, egentlig. For ønsker man en kvikk og sportslig bil, er det jo litt rart å satse på en SUV som veier mer enn 2,2 tonn. Akkurat denne GLE-versjonen har fått dempet sitt mastodontiske ytre gjennom coupé-formen. Noe som egentlig gjør den enda rarere, for det er vel få biler som er lenger unna det man normalt tenker på som en coupé.

Riktignok blir ikke den bakre delen av bilen så monumental som på en vanlig GLE, men digert er det åkke som.

Forbrenningsmotor

GLE 53 er langt fra den drøyeste AMG-modellen, men man må være Lewis Hamilton for ikke å mene at 435 hestekrefter er rikelig. En bensinmotor som får en bil på 2,2 tonn til å gjøre null til hundre på 5,3 sekunder, er muskuløs.

Her vil nok noen kritiske røster kremte fram at det finnes elbiler i samme format som gjør dette kvikkere, som for eksempel Mercedes EQC. Men GLE 53 har noe som elbilene ikke har: en girkasse med gir, et eksosanlegg med lyd og masse mekaniske deler som er tilpasset hverandre av ingeniører som har jobbet med høyytelses bensinmotorer i årevis.

Det er noe veldig tilfredsstillende ved å treffe på giringen, høre turtallet bygge seg opp, få litt knatring fra rørene som slipper ut eksos. Alt dette som en gang utgjorde ryggraden i en bilopplevelse, men som snart er noe vi vil forbinde med fortiden.

Fascinerende

AMG-ingeniørenes balansekunst er også imponerende. Vektfordeling i en elbil, til sammenligning, gir seg nesten selv – i og med at man har en tung batteripakke i gulvet, gunstig plassert mellom akslingene.

I en bil som GLE 53 er en tung bestanddel plassert under panseret foran, noe som langt fra er gunstig. Men med tryllerier fra dem som har konfigurert understellet, kjenner man ikke noe til den tunge børen helt foran. Understyring, altså at bilen ikke vil svinge når man gir gass, er altså ikke noe problem.

I det hele tatt er dette en fascinerende maskin, som klarer å være både tung og kvikk, sportslig og komfortabel. GLE 53 føles ikke som et kompromiss, men som en bil med personlighet og flere strenger å spille på. Selvsagt er det en helt unødvendig bil – både i største laget og svært dyr. Men det er utrolig gøy å kjenne på mekanisk ekspertise i en tid der de aller fleste elbiler gir en så å si identisk, antiseptisk kjøreopplevelse.

Å kjøre en tur med GLE53 i dag er som å spise en god middag like før alle ingrediensene har gått ut på dato.

Tekniske data

Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé
Pris: 1.582.000.-
Pris testbil: 1.794.000.-
Motor: 6 syl. Bensin. Turbo/kompressor. 2999 ccm 435 hk v. 5500 o/min. 452 Nm v. 1800 o/min
Aks: 5,3 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 10,5 l/mil
Utslipp: 235 g/km CO2. 19,5 mg/km NOx
Bagasjerom: 655/1795 liter
LxBxH: 4939/2010/1730 mm
Egenvekt: 2250 kilo
Tilhengervekt 3500 kilo

Pluss og minus

+

Muskler
Mekanisk moro
Lyd

Utseendet
Noe i utakt med tiden

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse