Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
14 februar 2021 19:30
Del på Facebook
NESTE ÅR: Nissan Ariya er en mellomstor, elektrisk, SUV. Et segment som inntil nå har vært temmelig elbilfri, men i år kommer det en rekke nye biler her. Konkurransen blir hard når Ariya er kundeklar om ett år. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
NESTE ÅR: Nissan Ariya er en mellomstor, elektrisk, SUV. Et segment som inntil nå har vært temmelig elbilfri, men i år kommer det en rekke nye biler her. Konkurransen blir hard når Ariya er kundeklar om ett år. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

I dag selger Nissan i Norge 90 prosent elbiler. Så å si alle er Leaf. Neste år får merket flere elektriske bein å stå på.

I ti år har Nissan i Norge levd godt på den elektriske modellen Leaf, men noen flere elektriske personbiler har det ikke kommet fra merket.

Nå er en ny, mellomstor, elektrisk SUV på gang fra produsenten. Nissan Ariya skal den hete, og nylig var en forproduksjonsmodell på besøk i Oslo.

– Produksjonen som skal til Europa, starter i oktober, med de første kundeleveringene her til lands i starten av 2022, sier Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.

Ariya er 460 centimeter lang og treffer med det midt i dagens familiebilmarked. Fra starten av blir den tilgjengelig med to batteripakker, én med kapasitet på 63 kWt og én på 87 kWt. Begge utgavene kan leveres med enten to- eller firehjulstrekk. Oppgitt rekkevidde er fra 34 mil med firehjulstrekk og det minste batteriet, til 50 mil med tohjulstrekk og det største batteriet.

Likt priset

– Prisen blir fra 450.000 for en godt utstyrt utgave med tohjulstrekk og 63 kWt-batteriet, til 600.000 med firehjulstrekk og det største batteriet, sier Marcussen.

Det betyr at Ariya prises temmelig likt med konkurrenter som Ford Mach E, Skoda Enyaq og Volkswagen ID. 4, biler som lanseres kommende halvår. Salgsstart for Ariya er til sommeren, og Marcussen sier Norge er et prioritert land når det gjelder leveringer til Europa om et års tid.

Ulikt Leaf, der ladeluken er i fronten, sitter luken plassert rett bak høyre forhjul på Ariya. Og bak luken er det klargjort for CCS-lading, ikke CHAdeMO som i Leaf. Ladefarten skal være på inntil 130 kilowatt.

Til forskjell fra de aller fleste andre bilimportørene med nye elbiler, har Nissan i Norge en stor kundemasse å lene seg på. Leaf har nå solgt i drøyt 65.000 eksemplarer, og Marcussen ser ikke bort ifra at flere av Leaf-eierne kan ønske å oppgradere til Ariya. Samtidig understreker han at de skal fortsette å selge Leaf parallelt med en nye SUV-en.

– Men Ariya blir veldig viktig for oss i Norge, og for Nissan internasjonalt.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse