Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
25 februar 2021 13:00
Del på Facebook
NY STIL: Denne gnocchien har sitt eget unike utseende – og sin egen ekstra gode smak! Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
NY STIL: Denne gnocchien har sitt eget unike utseende – og sin egen ekstra gode smak! Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Verken gnocchien eller osten er helt seg selv denne gangen.

Søtpotet egner seg egentlig ikke til lage gnocchi med i det hele tatt. Denne grønnsaken inneholder nemlig veldig lite stivelse sammenlignet med vanlig potet.

Så det vi i bunn og grunn gjør her, er å lage gnocchi på normal måte, men smake deigen til med søtpotet. Dermed blir det forholdsmessig noe mindre vanlig potet i deigen, og dermed mindre stivelse. Den tapte stivelsen erstatter vi enkelt og greit med potetmel.

Dette er en morsom måte å lage gnocchi på. Ikke bare får den annerledes smak og utseende, men også en konsistens som gjør det mulig å lage andre fasonger. For eksempel kan du gå for en lang, snirklete, spagetti-lignende form som gir retten et artig preg.

Som mange andre retter blir gnocchi best når man tør å frigjøre seg fra fastlåste tradisjoner. La smak og konsistent bestemme!

La meg forklare litt nærmere før du anmelder meg for mat-blasfemi: Deigen til tradisjonell gnocchi blir typisk laget like kompakt som en vanlig pastadeig, og inkluderer kokt potet. Gnocchiene forvelles og blir ofte vendt i en tomatsaus før de gratineres med ost. Resultatet er, etter min mening, at gnocchi fremstår som ganske tung, smakløs og uinteressant kost.

Derfor pleier jeg å lage gnocchi av mandelpoteter, som har mye smak, og så bruker jeg så lite mel som overhodet mulig. Deigen smaker jeg gjerne til med parmesan. I tillegg bruker jeg en eggeplomme som binder deigen, og litt potetmel. Slik får gnocchibitene en beskyttende hinne som gjør at man kan lage deigen mye løsere. Resultatet er gnocchi som er lette, myke og smakfulle.

Ost vi bruker i ukas rett, er også noe for seg selv. Det er ikke ost i vanlig forstand, men en kjapp variant av ferskost. Har du en skvett helmelk som nærmer seg utløpsdatoen, er dette en fin måte å bruke den opp på. Vi trenger ikke løype eller eksakte temperaturmåling her, men kan ta det hele mer på sparket: Vi smaksetter melken med litt gode urter og krydder, varmer den opp til cirka 40 grader og «sprekker» den med sitronsaft slik at melkestoffene skilles fra mysen. Etter siling har du en slags ostemasse som kan smakes til med salt – og vips har du laget din egen ferskost!

Gnocchi med søtpoteter og krydret ferskost

Ingredienser (2 personer)

1 stor søtpotet
4 mandelpotet
100 g parmesanost
3–4 eggeplommer
cirka 100 g hvetemel
1–2 ss potetmel
4 ss gresskarkjerner
2 ss godt smør
4 fedd hvitløk
0,5 dl økologisk helmelk
1 sitron
0,5 ts kummin
1 bunt timian
0,5 ts fennikelfrø
kvernet pepper
salt

Fremgangsmåte

Plasser søtpoteten i en ildfast form, og bak den i ovnen på 180 grader i 1,5 time. Når den er ferdig bakt, skjærer du et snitt på toppen. La den få stå på kjøkkenbenken og dampe seg fri for væske. Når søtpoteten er kald, bruker du en skje til å skrape innmaten over i en blandebolle.

Skrell og kok mandelpoteter. Slå av vannet og la dem dampe seg ferdig før du presser dem med en skje gjennom en melsikt. Blant mandelpotetmassen med søtpotetmassen. Vend så inn egg, mel, parmesan og potetmel. Smak til med salt.

Kok opp godt saltet vann. Ta deg tid til å koke en gnocchiprøve for å sikre at blandingen ikke bare smuldrer opp i kokevannet. Hvis det skjer, skal du tilsette mer mel i deigen.

Gnocchiene kan formes ved å bruke en sprøytepose og sprøyte lange stolper rett i det kokende vannet. Eller du kan ha litt mel på kjøkkenbenken, og dele deigen i mindre emner som du kan rulle til lange pølser og kutte opp til fine puter med kniv.

Etter at gnocchiene er lagt i kokevannet, vil de flyte opp til overflaten når de er ferdigkokt. Løft dem ut, og avkjøl dem i isvann. Rett før servering stekes de i smør med hvitløk til de er lett gylne.

La melk tilsatt krydder og urter trekke på svak varme til cirka 40 grader. Skvis så inn saften av en sitron. Rør forsiktig til du ser at melken sprekker. Legg et kaffefilter i en sil, og helle blandingen over. La den stå og henge til du kun sitter igjen med ostemassen. Smak ostemassen til med salt og ekstra krydder om du ønsker. Mysen som har rent av, kan du godt spare. Senere kan du koke den til karamell for å lage din egen brunost, eller bruke den som væske i brøddeig.

Server nystekte gnocchi med gresskarkjerner og den ferske osten.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse