Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, tror deres kommende elbil kan ta opp arven etter 02-modellen og 3-serien.
– Kjøreglade biler i mellomklassesegmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. BMW i4 blir på mange måter summen av en perfekt BMW – bare helt elektrisk, sier han.
BMW i4 kommer i første omgang i to utgaver: Den bakhjulsdrevne BMW i4 eDrive40 med en oppgitt rekkevidde på 59 mil, og den firehjulsdrevne, og mer sportslige, BMW i4 M50 som skal klare 51 mil.
i4 er noe større enn en BMW 3-serie. Den er 479 centimeter lang, og batteriet har en nettokapasitet på 80 kWt. Batteriet skal ha en energitetthet som er 40 prosent høyere enn det som er i dagens i3, i tillegg er andelen kobolt betraktelig redusert. Ladefarten skal være på 200 kilowatt.
Modellen med bakhjulstrekk har 340 hestekrefter og en startpris 489.900 kroner. Utgaven med firehjulstrekk starter på 539.900 kroner og har 544 hestekrefter.
BMW har åpnet for bestillinger, og produksjonen starter til høsten.