Annonse
NTB
Tema
NTB
26 juni 2021 19:30
Del på Facebook
LA DET SVINGE: Trollstigen, noen få mil fra Åndalsnes, er en flott opplevelse. Selvsagt må bilen være i topp stand når man skal opp eller ned en vei av denne typen, men det er ikke nødvendig med 612 hestekrefter. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
LA DET SVINGE: Trollstigen, noen få mil fra Åndalsnes, er en flott opplevelse. Selvsagt må bilen være i topp stand når man skal opp eller ned en vei av denne typen, men det er ikke nødvendig med 612 hestekrefter. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Mercedes-AMG GLE 63 S er ekstraordinær SUV med det råeste av fossil teknologi. Men trengs den egentlig?

Skal man kjøre Trollstigen, er det lurt å velge seg en tid litt utenfor høysesong. Da unngår man kork og stress ved at busser, bobiler, campingvogner og folk i litt for stor SUV barker sammen på Norges kanskje mest berømte veistrekning.

Alle som har kjørt her, vet at det er en rekke steder det ikke er plass til at to biler kan passere hverandre. Og at den lille betongkanten er alt som skiller deg fra veggen som stuper noen hundre meter rett ned.

Selv om bilen har kameraer rundt det hele, er ikke Mercedes-AMG GLE 63s en bil man ønsker å lirke rundt i tett trafikk opp eller ned denne nasjonale turistveien. Det fant vi ut da vi dro nettopp til Trollstigen på testtur.

Doningen er nær fem meter lang og to meter bred, så man mister rett og slett oversikten over hvor ytterkanten av bilen er. Heldigvis møtte vi ikke mange bilene da vi kjørte den legendariske veien med tolv hårnålssvinger.

Overdrivelse

Noen vil kanskje tenke at det er ekstra stas å forsere de bratte svingene i en bil med stor motor, men det er strengt tatt et helt uvesentlig poeng. For på Trollstigen kjører man aldri fort. Så de 612 hestekreftene som befinner seg under panseret på en GLE 63 S, er en like stor overdrivelse her som så å si alle andre steder.

En bil som dette er laget for å være i overkant. Det er en bil for dem som har mye fra før av og vil ha enda mer. Prisen blir fort 2,5 millioner når man har fylt på med «nødvendig» ekstrautstyr. Men bilen har også noe som ikke er så vanlig med slike drøyt motoriserte familiebiler: Den er gjennomført komfortabel.

Ofte kan en bil av denne arten bli i stiveste laget, noe som er fint hvis man er på banekjøring, men slett ikke så gøy på en svingete vestlandsvei med lappeteppeasfalt. Men GLE 63 S er en glimrende langturmaskin, hvis man trekker fra hårnålssvingene. Etter å ha kjørt fra Oslo til Åndalsnes kjentes kroppen som om den hadde slappet av i en sofa de siste fem til seks timene.

Ekstremt kjapp

V8-bensinmotoren har to turboer som klarer å flytte bilen på 2,4 tonn fra null til hundre på 3,8 sekunder. Det er på nivå med de friskeste familieelbilene, men i GLE 63s skjer det på ingen måte lydløst. Under akselerasjon byr bilen på en tung buldring som man kan frykte utløser et steinras.

På mer åpne og oversiktlige veier enn Trollstigen føles bilen overraskende smidig. Styringen er fint vektet og presis. Setter man drivverket i «sport», blir girkasse og motor mer på hugget. Det eneste som ikke bør over i «sport» er understellet, da forsvinner komforten. Systemet gir føreren mulighet til å tilpasse en rekke av disse elementene etter eget behov, så det er null problem å finne en miks man selv trives med.

Nå skal det sies at bilen aldri klarer å kamuflere at det er mye tonnasje her. En stor motor i front og en betydelig høyde sørger for det. Dette er selvsagt heller ikke en bil som kommer særlig godt ut av det når det gjelder drivstoff. Bilen foretrekker 98 oktan, og på drøyt 100 mil, med alt fra motorvei til nærmest kjerrevei – men svært lite bykjøring – ble snittet 1,14 liter per mil. Samtidig er det vel ingen som kjøper en farkost som dette fordi man er sparsommelig eller miljøvennlig.

Fascinerende

Denne bilen er betydelig dyrere enn alt annet man finner av GLE-utgaver fra Mercedes. Årsaken er at dette er en «ekte» AMG-bil, med håndbygd motor og AMG-teknikk der det trengs. Den noe tammere AMG GLE 53 er mer som en trimmet bil, mens testbilen er et tvers igjennom AMG-produkt.

Man kan argumentere med at det finnes elektriske familie-SUV-er som byr på like mye muskler, men GLE 63s er noe helt annet. Det er en mekanisk bil med et brutalt lydbilde – hvis man ønsker det – og det føles som noe vi kanskje ikke har tilgang på om noen år. Det er en høyteknologisk dinosaur, det ypperste av hva man kan få blant biler som drikker fossilt drivstoff. Selvsagt er det ingen som trenger et kjøretøy av denne typen, men det er et fascinerende stykke ingeniørkunst, som klarer å være spinnvilt og veloppdragent på samme tid. Så skal man ikke glemme at bilen både har romslige seter og god bagasjeplass. I vilter vestlandsnatur kan passasjerene også nyte utsikten gjennom et panoramaglasstak.

Tekniske data

Mercedes-AMG GLE 63 S 4MATIC+
Pris: 2.181.900.-
Pris testbil: 2.499.324,-
Motor: V8 syl. Bensin. 2 turboer. 3892 ccm 612 hk 850 Nm.
Aks: 3,8 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 1,16 l/mil
Utslipp: 278 g/km CO2. 27 mg/km NOx
LxBxH: 4924/2022/1777 mm
Bagasjerom: 630/2055 liter
Egenvekt: 2420 kilo
Tilhengervekt: 3500 kilo

Pluss og minus

+

Krefter
Komfort
Drøy

I utakt med tiden
Pris
Forbruk

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse