Kinesiske BYD er en bestselger på hjemmemarkedet. Nå skal de prøve å erobre Europa og Norge.
– Hvis vi ikke klarer å selge 1500 biler ut året, er det bare å legge ned, sa Frank Dunvold, administrerende direktør i bilimportselskapet RSA, da han presenterte elbilen BYD Tang i Oslo nylig.
Tang blir den første bilen den kinesiske bilprodusenten prøver seg med i Europa, og Norge er det aller første landet på kontinentet som får biler. Importøren RSA har fra før av merkene Isuzu og Suzuki, i tillegg til Maxus som lager elektriske nyttekjøretøy.
Dunvold fortalte at de har hatt samtaler med BYD siden 2014. I fjor hadde RSA en førvisning av BYD Tang, men siden den gang har bilen fått en ekstra seterad, slik at den nå har plass til sju.
Bilen har også fått et batteri med helt ny teknologi. BYD kaller det et «blade-batteri», og det skal være det første batteriet uten nikkel eller kobolt som brukes i biler. I tillegg er det langt mer kompakt enn andre batterier – bare halvparten så stort som et tilsvarende litiumbatteri fra de andre produsentene. Vekten er dog omtrent den samme.
Tar ikke fyr
Dunvold trakk også fram noe de mener er ekstra viktig: Batteriet kan ikke ta fyr. Det skal tåle høye temperaturer og å bli slått hull på.
Noe annet som skiller BYD fra de andre produsentene, er at de lager alt sammen under eget tak, både batterier, motorer og teknologi.
BYD Tang er en SUV som leveres med et batteri på 86 kWt, som skal gi en rekkevidde på 40 mil i WLTP-syklusen, mens ladefarten er oppgitt til 110 kilowatt.
– BYD er store i Kina, men helt ukjente i Europa, og vi starter derfor i Norge, det ledende markedet for elbiler i Europa, sa Pere Brugal, sjef for BYDs personbilsatsing i Europa. Han la til at han tror Norge vil fortsette å lede an i tiden som kommer.
Dunvold sa at de per i dag har skrevet kontrakter på rundt 600 biler, og at de har tilgang på 1500 biler i 2021, som de virker skråsikre på å få solgt.