Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
12 september 2021 19:30
Del på Facebook
PÅ REKKE: Ifølge den norske NIO-importøren vil det komme rundt 400 eksemplarer av SUV-en ES8 til Norge i år. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
PÅ REKKE: Ifølge den norske NIO-importøren vil det komme rundt 400 eksemplarer av SUV-en ES8 til Norge i år. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Det kinesiske bilmerket NIO går nye veier, med muligheter for batteribytte og et sosialt, fysisk møtested.

– Norge er det første markedet utenfor Kina, og vi skal ha suksess, sa Marius Hayler, sjef for NIO Norge, da han for første gang viste fram selskapets produkter på norsk jord.

ES8 blir den første bilen fra den kinesiske bilprodusenten NIO som lanseres i Norge. Det er en stor SUV, over fem meter lang, med plass til sju seter og en forventet rekkevidde på rundt 50 mil.

De første ladningene med biler har nettopp ankommet Norge, men prisen blir ikke klar på noen uker ennå. Den skal offentliggjøres samtidig med at NIO åpner sitt lokale på Karl Johan i Oslo 23. september.

Dette blir ikke en tradisjonell bilbutikk, Hayler beskriver det heller som et «samlingssted». Det kommer til å være et par biler utstilt, men lokalet er mer rettet mot det sosiale, med blant annet kafé og bibliotek.

I tillegg vil NIO i løpet av året og neste år være på plass i Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand.

Store investeringer

NIO kommer med noe som ikke har vært prøvd før i Norge, en abonnementstjeneste for batteriene. De skal etablere batteribyttestasjoner der NIO-eiere kan komme med bilen og skifte batteri, en operasjon som skal ta mellom tre og fem minutter. Batteriene som byttes ut, vil gjennomgå en helsesjekk, slik at de alltid skal være i god stand.

– I løpet av 2021 vil vi ha fire slike stasjoner i Viken-området, og vi opplever at myndighetene er svært positive til utbyggingen av dem, sier Hayler.

I forlengelsen av dette vil NIO også tilby kjøp av bil der man leier batteriet. Poenget er at man selv skal kunne velge batteristørrelse og også bytte størrelse ved behov. I dag har bilen et batteri på 100 kWt, men den blir snart tilgjengelig med både et på 75 kWt og et på 150 kWt.

– Batteriutviklingen går fort, så dette betyr at man også kan få oppgraderte batterier når de kommer, sier Hayler.

Han la ikke skjul på at investeringene er store i starten, men at selskapet har en langsiktig plan.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse