Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
11 september 2021 19:30
Del på Facebook
FAMILIEBIL: Karosseriet på en Taycan Cross Turismo gir ekstra takhøyde bak og bedre stableplass i bagasjerommet sammenlignet med en vanlig Taycan. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
FAMILIEBIL: Karosseriet på en Taycan Cross Turismo gir ekstra takhøyde bak og bedre stableplass i bagasjerommet sammenlignet med en vanlig Taycan. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Med Taycan Cross Turismo har Porsche plutselig en bil som kan treffe ganske bredt i dagens norske bilmarked.

Porsche er ikke kjent for å lage biler i den folkelige kategorien, men med sin Taycan-versjon er de nærmere enn noensinne.

Helt billig er den ikke, det skal sies, men det er fullt mulig få Taycan 4 Cross Turismo ferdig utstyrt til under millionen – noe som slett ikke er vanlig for en Porsche med masse motor og god innvendig plass.

Cross Turismo-versjonen av Taycan har også flere detaljer som gjør den til en bruksbil og ikke bare noe man tar ut på en godværsdag. Bakkeklaringen er omtrent lik den man finner på en normal SUV, og med stor bakluke og en stasjonsvognaktig utforming bak blir bagasjeromsplassen helt fin. Størrelsen på baksetet gjør den dessuten til en familiebil.

Startprisen er 240.000 kroner under den rimeligste utgaven av SUV-en Macan. Og en Panamera, som er tilgjengelig med et lignende karosseri, koster rundt en halv million kroner mer, samtidig som den har litt mindre bagasjeplass. Dette henger selvsagt sammen med at Taycan Cross Turismo er en elbil.

Nye kundegrupper

Det er tydelig at Taycan Cross Turismo åpner markedet mot nye kundegrupper for Porsches del. Testbilen har forholdsvis lite ekstrautstyr, her er det verken keramiske bremser eller karbondetaljer, ei heller en racingpakke med tidtaker. Dette er detaljer det er vanlig å finne på andre Porsche-modeller. Importøren forteller om kunder som heller er varsomme med utstyr, noe som kan tyde på at de har strukket seg litt ekstra for å få råd til en Porsche.

At testbilen har lite utstyr betyr på ingen måte en ribbet bil. Porsche har i utgangspunktet et svært høyt kvalitetsnivå, og interiøret oppleves som klokkeren premium med nok av grunnutstyr. Testbilen har riktignok ikke head-up-display, som skal vise fart og annen informasjon på vinduet foran føreren, noe mange liker. På den annen side sitter skjermen foran føreren ganske høyt, og den er veldig lesbar. Og over hodet er det glasstak.

Selv om Cross Turismo-versjonen har noe mer bakkeklaring enn den andre Taycan-varianten, og veier 100 kilo mer, er de strøkne kjøreegenskapene bevart. Ingen elbiler ligger foran Taycan på dette området, og det er rett og slett veldig gøy å ratte bilen.

Superpresis

Rattet er forholdsvis tynt og ligger dermed veldig fint i hånden. Styringen er superpresis og gir bra med tilbakemeldinger. Understellet behandler den tunge bilen på over 2,2 tonn med letthet. Selv om man kjenner at det er mye tyngde underveis her, medfører det aldri noen problemer.

Selv med trinnløs girkasse og lydløs motor har Porsche klart å gi Taycan mer personlighet, og mindre følelse av automatikk, enn det man kan oppleve med mange andre elbiler. Dette har produsenten klart uten hjelp fra en boksermotor i hekken eller dunder og brak fra sportseksosen.

Rent estetisk kan nok meningene være delte. Den vanlige Taycan-modellen er stiligere, mens Cross Turismo er temmelig høy og ute av proporsjoner over hekken. Samtidig er et karosseri som dette ikke helt utradisjonelt. Bilen er i slekt med noe man en gang i tiden ga tilnavnet «Shooting Brake», der karosseribyggere ga GT-biler en stasjonsvognhekk med stor bakluke.

Bredt bruksområde

Cross Turismos utforming gir et bredere bruksområde. Vi prøvde ut bilen med fire stykker i voksen størrelse om bord, uten at det kom noen form for klaging fra baksetet. Karosseriformen gir i tillegg god og brukervennlig tilgang til bagasjerommet.

En annen viktig sak med Taycan er at kan lade med masse kilowatt. Den er en av få elbiler med et 800-volts batterisystem, og kan ta imot 270 kilowatt. Hvis du finner en lynlader med såpass kapasitet blir ikke kaffen kald før du kan dundre videre med fullt batteri.

Oppgitt rekkevidde er 45 mil, og forbruket som fabrikken opererer med er 2,2 kWt per mil. Det er så å si det samme som vi opplevde i testperioden. Det vil med andre ord si at rekkevidden Porsche snakker om, er høyst oppnåelig når det er tørt og varmt.

For norske bilkjøpere er Taycan Cross Turismo noe i nærheten av en drømmebil. Riktignok ligger prisen utenfor rekkevidde for mange av oss, men man skal samtidig huske på at en svært velutstyrt versjon av fjorårets bestselger Audi e-tron ikke er langt unna samme sum, og en Tesla Model S har omtrent samme startpris. Og de bilmerkene har ikke samme schwungen som en Porsche.

Tekniske data

Porsche Taycan 4 Cross Turismo
Pris: 848.000.-
Pris testbil: 996.100.-
Motor: To elmotorer. 380 hk 500 Nm.
Batteri: 93,4 kWt
Maksimal ladefart: 270 kWF
orbruk: 2,24 kWt/mil
Rekkevidde: 456 kilometer
Toppfart: 220 km/t
0-100: 5,1 sekunder
Mål (LxBxH): 4974/1967/1409 mm
Bagasjeplass: 430/1196 liter
Vekt: 2245 kilo

Pluss og minus

+

Kjøreegenskaper
Ladefart
Kvalitetsfølelse
Prisen – på sett og vis

Delte meninger om utseendet

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse