Alle nyere biler har automatisk innstilling av lysene. Men vet du hvordan innstillingen fungerer i akkurat din bil?
I Norge er det påbudt å kjøre med kjørelys, dette kan enten være nærlys eller et led-pyntelys. Baklyset trenger ikke være tent i dagslys, men det må være tent i mørket, i tunneler og på kvelden.
– Her bør man sette seg inn i hvordan bilens lys fungerer. I noen biler skrur for eksempel ikke baklysene seg på når man kjører inn i en tunnel, sier Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF.
Det er heller ikke uvanlig at automatikken sliter i skumring, når det er grått vær eller i snøvær.
Hvis man merker at lysene ikke går på når de skal, har Bergerud et enkelt knep:
– Vri bryteren slik at lyset er skrudd på hele tiden, ikke i auto. I alle moderne biler skal det uansett slå seg av igjen når bilen blir skrudd av.
Bøter
Hvis det er feil på lysene, kan det vanke bøter.
Kjører man uten å ha påbudt lys tent, med lys som blir brukt på feilaktig måte eller med feil på nærlys, fjernlys eller kjørelys, er bøtesatsen 2750 kroner.
Årsaken er naturligvis at det er trafikkfarlig å kjøre med defekt lys eller lys som bare delvis virker – både på grunn av egen sikt og av hensyn til andre trafikanter.
Bergerud mener moderne lys har svært mye bra ved seg, eksempelvis autodimming, i tillegg til at det ofte ser bra ut. Men han minner om at det kommer med en kostnad.
– På gamle biler var det gjerne enkelt å skifte lyspærene på bilen selv, med moderne LED- eller xenonlys må man på verksted. Det kan koste et par tusen kroner. Er man skikkelig uheldig, kan hele hovedlampa være ødelagt, og da kan det bli flere titusener. Slike skader blir fort en forsikringssak.