Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
11 desember 2021 19:30
Del på Facebook
GUNSTIGE TIDER: Mange moderne elbiler med god rekkevidde begynner å få gunstige priser på bruktmarkedet. For eksempel Opel Ampera-e, som hadde verdenslansering i Norge våren 2017. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
GUNSTIGE TIDER: Mange moderne elbiler med god rekkevidde begynner å få gunstige priser på bruktmarkedet. For eksempel Opel Ampera-e, som hadde verdenslansering i Norge våren 2017. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Utvalget av brukte elbiler er større enn noen gang, og en rekke omstendigheter gjør at timingen for bruktkjøpet trolig aldri har vært bedre enn i dag.

Ved utgangen av 2011 var det 5381 elbiler på norske veier. I 2016 passerte bestanden 100.000 elbiler, og i dag er rundt 450.000 elbiler i Norge, viser tall fra Elbilforeningen.

Det betyr at det etter hvert begynner å komme en god del elbiler på bruktmarkedet, og veksten i år har vært betydelig.

– Vi ser at antall elbilannonser virkelig har skutt i været i år. Elbiler som for to til fem år siden var nye, er nå på vei inn i bruktmarkedet. I tillegg ser vi en kraftig økning i antall bruktimporterte elbiler. Derfor får man den økningen i bruktmarkedet som man ser nå, sier Eirik Håstein, leder for annonsenettstedet Finn motor.

I 2016 var antallet elbil-annonser publisert på Finn fra januar til utgangen av oktober 10.572. I samme periode i år er antallet 77.856 elbil-annonser. Veksten bare fra i fjor er også stor – ettersom det var 44.737 elbil-annonser i samme periode i fjor.

Samtidig har tiden annonsene ligger ute, gått ned. I 2019 var snittet 50 dager, nå er den 32. Det betyr at de brukte elbilene selges betydelig kjappere enn for et par år siden.

Med veksten i antall elbiler på bruktmarkedet, øker også eierskiftene. Opplysningsrådet for veitrafikkens statistikk viser at det i 2016 var 9233 eierskifter for elbil fra januar til og med oktober, i år har det vært 57.310.

Det er samtidig verdt å minne om at folk flest kjøper bruktbil, ikke ny bil. Gjennom hele 2020 ble det gjort 519.288 eierskifter, mens det ble registrert 141.412 nye personbiler.

Modent marked

Med andre ord begynner markedet for brukte elbiler å modnes, med et bredere utvalg, både i mengde og modeller. Dette vil i høy grad fortsette å øke i tiden som kommer. Rundt 90 prosent av de nye bilene som kjøpes privat i dag, er elbiler.

– Jeg vil si vi i dag er det på aller beste tidspunktet, noensinne, for å kjøpe brukt elbil. Nær sagt alle bilene der ute er et godt kjøp, sier Fred Magne Skillebæk, redaksjonssjef i Elbil24.

Har det vært noen problemer med elbilmodellene, er det gjerne utbedret underveis. Samtidig er det trøbbel med leveringstid på mange av de nye elbilmodellen grunnet mangel så mikrobrikker. Det gjør at forventet levering på mange nye elbiler som bestilles i dag, er 2023.

– Det kan tenkes at det kommer avgifter på elbilene innen den tid. Det er en kostnad kundene må ta, som selvsagt også vil gjøre en ny elbil dyrere, som igjen kan påvirke bruktprisen. Plukker du deg en elbil som passer for ditt bruk nå, er det et gunstig kjøp, uansett, mener Skillebæk.

Driftssikker

Han trekker fram Opel Ampera-e som en bilmodell der prisene nå er på et sympatisk nivå, ned mot 200.000 kroner. Modellen ble solgt mellom 2017 og 2019. Fordelen for bruktkunden er at det har vært problemer med batteriet bilen ble levert med, noe som har gjort at produsenten kostnadsfritt har erstattet dette med et helt nytt. De gir i tillegg en ny og lang garanti på batteripakken.

– Men jeg vil si at det generelt sett har vist seg at elbilteknologien er driftssikker. Batteriene svekker seg noe i starten, men så er de veldig stabile. Det gjør ingenting om bilene har gått langt. Hvis det er noen feil, er det gjerne program- eller kontaktfeil.

Skillebæk sier at til tross for at bruktmarkedet for elbil har hatt en stor vekst de senere årene, så har trolig kundemassen vokst enda mer. Det kan også tall fra Finn tyde på. Trafikken inn til elbilannonsene har steget fra snaut 51 millioner sidevisninger i perioden januar til oktober i 2019, til i overkant av 86 millioner i samme periode i år.

Stort marked

– Det er fortsatt nær 2,4 millioner biler som skal byttes ut. Per i dag er det rundt 450.000 elbiler av totalt 2,8 millioner personbiler på norske veier. Med tanke på at mange ønsker seg i en elbil i tiden som kommer, og at det helt sikkert blir avgifter i en eller annen form på de nye elbilene om ikke så lenge, så vil jeg si at den som sitter på en elbil i dag, sitter godt i det.

Han mener også at det er liten vits i å vente fordi det kanskje kommer en bedre elbil neste år.

– Ventetiden på det neste store, nemlig faststoffbatterier, er lang, trolig 10 til 15 år.

Bruktvekst for elbilen

Statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at handel med brukte elbiler har skutt været. I 2016 var 9233 eierskifter med elbil fra januar til og med oktober, en andel på 2,4 prosent av personbilsektoren. I år har det vært 57.310 elbil-eierskifter i samme periode, noe som betyr at elbilene hadde en andel på 13 prosent. Diesel er fortsatt størst på bruktmarkedet med en andel på 45 prosent, drøyt 200.000 biler.

Fra 2019 til i dag har snittprisen på elbilene som ligger annonsert på Finn, gått fra 281.443 kroner i 2019 til 314.998 kroner i år, mens den relative alderen har vokst fra 2,42 år til 2,81 år.

Elbiler med kortest liggetid på Finn:

  • Volkswagen ID. 4 GTX, 7 dager
  • Tesla Model Y, 9 dager
  • Hyundai Ioniq 5, 11 dager

Elbil-modellen med lengst liggetid på Finn er Chevrolet Bolt, med 54 dager.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse