Annonse
Annonse
NTB
Tema
NTB
04 juni 2022 19:30
Del på Facebook
GYLLEN KOMBINASJON: Sport Turismo-versjonen av Taycan mikser et anstendig nivå av praktikalitet med komfort og heftige kjøreegenskaper. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
GYLLEN KOMBINASJON: Sport Turismo-versjonen av Taycan mikser et anstendig nivå av praktikalitet med komfort og heftige kjøreegenskaper. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Porsche utvider stadig vekk Taycan-sortimentet. Nykommeren GTS Sport Turismo er den beste elbilen vi har kjørt.

I den stadig voksende floraen av elbiler på det norske markedet befinner Porsche Taycan seg i det øvre sjiktet. Da modellen kom for to år siden, var det som en sedan-coupé. I fjor kom stasjonsvognvarianten Taycan Cross Turismo, som også hadde noe mer bakkeklaring.

Siden introduksjonen har det blitt levert over 3500 Taycan i Norge, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Dette er en mengde som Porsche aldri har vært i nærheten av her til lands tidligere.

Nå kommer en Taycan-utgave som blander elementer fra de to første: Sport Turismo har stasjonsvognkarosseriet, men med lavere bakkeklaring. Sport Turismo har heller ikke de ekstra SUV-effektene rundt hjulbuene og langs underkanten av siden som Cross Turismo.

For kjenneren

I tillegg er testbilen en GTS-utgave, noe som Porsche-kjennere trolig nikker anerkjennende til. GTS betyr nemlig at utgaven er mer sportslig satt opp en standardutgaven, med heftigere understell og litt mer hestekrefter. Samtidig er den et stykke unna de kraftigste utgavene, som pussig nok også heter Turbo når det gjelder Taycan.

På mange måter er GTS bilen for kjenneren, som vet at det uansett er mer enn nok hestekrefter, men ønsker en litt mer sofistikert og dedikert bil når det kommer til kjøreegenskaper – uten at man må ut med helt ville summer.

Billig er det likevel ikke. Startprisen er nær 1,2 millioner kroner. Men går du for Porsches toppmodell Turbo S, må du ut med en halv million mer.

Og det hadde vi ikke gjort. For GTS Sport Turismo er en nærmest perfekt el-Porsche. Kjøreegenskapene er ekstraordinære. Det aktive understellet klarer på magisk vis å være både komfortabelt og stivt. At det er mulig å gjøre en bil dønn stiv, mens den samtidig spiser ujevnheter slik at de om bord knapt merker det, er smått utrolig.

Måten bilen tar seg gjennom en sving på, er noe av det mest imponerende vi har vært borti. Den føles hundre prosent stabil og trygg. Styringen er direkte, og det er svært lite av den distanserte følelsen det ofte er i moderne biler hvor det blir mer elektronikk enn kjørefølelse.

Går på skinner

GTS Sport Turismo klarer også få maksimalt ut av at vektfordelingen i en elbil kan gjøres optimal. Med batteriet i et gulvet mellom akslingene blir det et ideelt tyngdepunkt, i tillegg er bilen lav og bred. Det er ingen andre biler som leverer så tett på ordtaket om at «det går på skinner» som denne bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis du er en Porsche-entusiast som var redd for at elbilen skulle ta vekk merkets legendariske kjørefølelse, så er det bare å slappe av. Å kjøre elbil er riktignok ikke det samme som å kjøre en 911 der motorlyd og mekanikk er en viktig del av opplevelsen, men her løfter produsenten lista for hva som er mulig å gi av kjøreglede i en bil som går på strøm.

Som en ekstra bonus får man en bil som kan kalles en familiebil. Plassen i baksetet er helt fin for to stykker. Bagasjerommet, pluss en ganske romslig frunk foran, gjør at man får med seg mer enn en dagstursekk.

To biler i ett

I gulvet er det en batteripakke på 83,7 kWt. Forbruket på 2,1 kWt per mil, som vi hadde under vår testperiode, er litt under oppgitt tall, og rekkevidden ender litt i overkant av 40 mil. Det er ikke superimponerende blant dagens nye elbiler, men det er tilstrekkelig. Bonusen er at bilen kan lade svært hurtig, inntil 270 kilowatt – så det blir bare tid til en bolle, ikke en middag, mens man venter.

Av alle Taycan-variantene som finnes, så er det akkurat denne, Taycan GTS Sport Turismo, som framstår som den aller beste kombinasjonen. Den har modellrekkens aller beste kjøreegenskaper, hvilket sier en del. Den er dessuten langt fra den dyreste, og det går an å si at den er praktisk.

En hake ved det hele er naturligvis at selv om bilen ikke er den dyreste i Taycan-familien, så er den en av de aller dyreste elbilene på det norske markedet. Men har man av en eller annen grunn råd til en bil i denne prisklassen, er det Taycan GTS Sport Turismo man bør gå for. Og man kan jo unnskylde seg med at det er to biler i ett – både en familiebil og en sportsbil.

Tekniske data

Porsche Taycan GTS Sport Turismo
Pris: 1.196.500.-
Pris testbil: 1.688.800.-
Motor: To elmotorer. 598 hk 850 Nm.
Batteri: 83,7 kWt
Maksimal ladefart: 270 kW
Forbruk: 2,33 kWt/mil
Rekkevidde: 443 kilometer
Toppfart: 250 km/t
0-100: 3,7 sekunder
Mål (LxBxH): 4963/1966/1391 mm
Bagasjeplass: 446 /1212 liter
Vekt: 2310 kilo

Pluss og minus

+

Fantastiske kjøreegenskaper
Kvalitetsfølelse
Både sport og komfort

Prisen
Kan føles litt trang

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Innlogging

Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte