Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
05 juni 2022 19:30
Del på Facebook
LANG REKKE: Gruppetesten består i år av 30 forskjellige elbiler, her er en lang rekke fra den tilsvarende testen i 2021. Foto: NAF / Motor
LANG REKKE: Gruppetesten består i år av 30 forskjellige elbiler, her er en lang rekke fra den tilsvarende testen i 2021. Foto: NAF / Motor

NAFs store gruppetester viser at både rekkevidde og ladefart blant elbilene har blitt betraktelig bedre på kort tid

Hvert år gjennomfører NAF store gruppetester av nye elbilmodeller, både om vinteren og om sommeren. Her tester de hvor langt bilene går, og hvor fort de lader.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

De siste to årene har NAF sett en klar trend: Både rekkevidden og ladefarten har økt betraktelig på bilene som tilbys i det norske markedet.

– Dette er svært spennende tall som viser en sterk utvikling. Nå er det knyttet stor spenning til den nye testen. Jeg tror vi vil se enda sterkere tall, sier Nils Sødal, seniorrådgiver i NAF.

Sødal forteller at de straks skal ut med 30 biler, og at et viktig element i disse testene er å se om bilene leverer i henhold til det produsentene oppgir.

Annonse
Annonse

Sødal tror den positive utviklingen fra testene i 2020 og 2021 vil fortsette i år.

Lengre og lengre

  • I NAFs sommertest 2020 var det kun 28 prosent av bilene som gikk mer enn 500 kilometer, året etter var tallet 45 prosent.
  • I sommertesten 2020 gikk 55 prosent av bilene under 400 kilometer, i 2021 gjaldt dette 27 prosent.
  • I 2020 hadde 7 prosent av bilene en ladefart som var over 150 kilowatt, i 2021 hadde 36 prosent slik ladefart.
  • I 2020 hadde 41 prosent av bilene ladefart på maks 50 kilowatt, i 2021 var prosentandelen nede i 18.

God presisjon

– Av bilene som skal være med i årets test, ser vi at stadig flere får både økt rekkevidde og ladeeffekt. I år er det kun én der det er oppgitt at bilen går under 400 kilometer, sier Sødal.

Han tror også at bilene vil prestere omtrent slik de offisielle WLTP-tallene fra produsentene tilsier.

– I sommertesten er det god presisjon. Både i 2020 og 2021 hadde vi optimale forhold med temperaturer mellom 20 og 25 grader, tørre veier og tilnærmet vindstille. I 2021 kjørte bare tre biler kortere enn WLTP, men avvikene var veldig små. I 2020 kjørte bare én bil kortere enn WLTP.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse