Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
18 juni 2022 19:30
Del på Facebook
OPPGRADERT: De aller første Xpeng G3i leveres ut i disse dager, foreløpig i det importøren kaller «et begrenset antall». Foto: Morten Abrahamsen / NTB
OPPGRADERT: De aller første Xpeng G3i leveres ut i disse dager, foreløpig i det importøren kaller «et begrenset antall». Foto: Morten Abrahamsen / NTB

G3i er penere enn forgjengeren, men de tekniske detaljene imponerer ikke helt.

Kinesiske Xpeng på kom det norske markedet for et par år siden med modellen G3. Den har så langt blitt solgt i drøyt 800 eksemplarer, noe som neppe kan kalles massivt, men heller ikke forsvinnende lite.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Nå er modellen klar med en oppdatering og en liten justering av navnet. Den nye utgaven heter G3i og har fått en iøynefallende forbedring, nemlig fronten. Her har Xpeng hentet inspirasjon fra den andre modellen de har på markedet i Norge, P7. Dermed har G3i fått et langt mer elegant tryne enn forgjengeren, mens bakenden er lik.

Også teknologien har fått en oppjustering. Nå låser bilen seg opp når den kjenner igjen mobil eller nøkkel, og mykvaren bak skjermen i kupeen har blant annet oppgraderte selvkjøringsfunksjoner. I tillegg byr bilen på trådløs lading av mobilen. Små, men nyttige ting!

Platen bilen er bygget på, er lik som før, det samme er drivlinjen. Det vil si at G3i har et batteri på 66,5 kWt som skal gi en rekkevidde på 42 mil. Dette er faktisk litt mindre enn i forrige utgave, men G3i går likevel ikke kortere. Xpeng forklarer det med at rekkevidden på 42 mil er det bilen helt sikkert klarer, mens 45 mil krevde at man virkelig gikk inn for å makse rekkevidden.

God rekkevidde

Vår opplevelse er at det ikke vil by på noe problem å klare oppgitt rekkevidde. I testperioden hadde G3i jevnt over et lavt forbruk. På landeveien la bilen seg på rundt 1,4 kWt per mil, i høye motorveihastigheter 0,1 kWt høyere. Det er veldig bra. Det betyr nemlig at Xpeng har laget en energieffektiv drivlinje, i tillegg er bilen med sine 1660 kilo ganske lett til å være en elektrisk kompakt-SUV.

Umoderne ladekontakt

Det gjør at man enkelt kan ta med bilen på langtur, men det er en hake: G3i er utstyrt med Chademo-kontakt, ikke CCS som nær sagt alle andre moderne elbiler. Det er litt som å kjøpe seg en blueray-spiller i dag. Samtidig er det ikke helt krise. De aller fleste hurtigladerne langs veien har to kabler, én med CCS og én med Chademo. På lynladerne, de som gir fra 100 kilowatt og oppover, er det kun CCS, men denne bilen klarer uansett ikke mer enn 50 kilowatt.

Chademo-ladeporten er til venstre, bak forhjulet, mens kontakten for hjemmelading er på motsatt side. Vi opplevde at det var litt vrient å parkere riktig ved et par hurtigladere der kabelen var kort og satt opp for bruk på høyre side. Her måtte vi stå godt innpå naboplassen for å nå fram.

Kan ikke norsk

Innvendig har Xpeng opplagt latt seg inspirere av Tesla, først og fremst av layouten i Model S og Model X. Foran føreren er det et display med samme utforming, og langt på vei samme informasjon, som i Model S og X.

I tillegg har bilen en stor, vertikal, midtstilt skjerm. Denne hovedskjermen har strøken grafikk og er lett å bruke. Oppsettet bruker i stor grad applogikk, som vel de fleste er kjent med nå. Byggekvaliteten framstår som godt over snittet i en bil av denne størrelsen og prisklassen. Her er det null knirking og bra nivå på materialene.

Mange av funksjonene har også talestyring, der man kan be om destinasjoner på kartet, justere klimaanlegget og åpne bakluka, for å nevne noe. Men bilen kan foreløpig ikke norsk.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Den oppgraderte førerassistenten var heller ikke helt ferdig, virket det som. Blindsonevarsleren begynte å mase om vingling helt uten videre og uten grunn. Den kan man selvsagt slå av, men da må bilen stå stille, noe den ikke gjør når den velger å blande seg inn i kjøringen. Dab-radioen var også litt ujevn, mang en gang ble det stille fra den kanten.

Det er med andre ord en del irriterende ting med G3i. Samtidig er dette problemer det bør være ganske enkelt å oppdatere seg ut av. Bortsett fra Chademo-kontakten da, den er det ikke noe å gjøre med.

Praktisk størrelse

På veien er bilen en positiv overraskelse. Den er lett i steget, og de 197 hestekreftene gir nok futt. Lydnivået er behagelig, og frontruta som strekker seg langt inn på taket (også noe de har «lånt» fra Model X) gir en luftig følelse.

Baksetene passer best for to, men har plass til tre. Og siden bilen er bygget som en elbil fra grunnen av, er gulvet flatt – noe som gagner baksetet.

Styringen er livløs, som i de fleste SUV-er, men kjennes presis. Størrelsen på G3i gjør at den føles praktisk også under bykjøring og parkering.

Mye for pengene

I skrivende stund er ikke prisen helt klar, men den vil ligge nær prisen på utgående variant. De vil si at den havner under 400.000 kroner, noe som er forholdsvis rimelig når man tar størrelse og utstyrsnivå i betraktning.

Riktignok er det en del ting som kunne vært bedre, men skal man ha mye elbil for pengene, er G3i et brukbart alternativ til biler som Hyundai Kona og Kia Niro.

Tekniske data

Xpeng G3i
Pris: Under 400.000.-
Motor: Elmotor. 197 hk. 300 Nm.
Batteri: 66,5 kWt
Maksimal ladefart: 50 kW
Rekkevidde: 420 kilometer
Toppfart: 170 km/t
0-100: 8,6 sekunder
Mål (LxBxH): 4495/1820/1610 mm
Bagasjeplass: 380 /760 liter
Vekt: 1660 kilo

Pluss og minus

+

Byggekvalitet
Energiforbruk
Grei pris

Chademo
Ustabil dab-radio og blindsonevarsler

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse