Den store sedanen Mercedes E-klasse har vært en taxi-favoritt i mange tiår. Nå kommer en helelektrisk variant bygget som elbil fra grunnen av.
I disse dager ruller de aller første Mercedes EQE ut til norske kunder. I første omgang er det toppmodellen AMG EQE 43 4Matic som er tilgjengelig. Bilen ble nylig vist fram på importørens hovedkontor på Lørenskog.
André Jaskiewicz, kommunikasjonskonsulent hos den norske importøren, sier det er «mange kunder» som har bestilt, uten at han vil være mer konkret.
EQE har en aerodynamisk ytre form som minner sterkt om den større EQS, men EQE er rundt 25 centimeter kortere. Med en lengde på 495 centimeter er det likevel en stor bil. Innvendig kan man bestille det samme digitale dashbordet som man finner i EQS.
Ikke leveringstrøbbel
Batteripakka på 90,6 kWt – som er noe mindre enn i EQS – skal gi en rekkevidde på 53 mil. Ladefarten er 170 kilowatt. Startprisen er 897.000 kroner, men de fleste legger på en del utstyr. For eksempel koster den utstilte bilen 1.166.000 kroner, som blant annet inkluderer skjermene på dashbordet, kalt «hyperscreen», ekstra heftig stereoanlegg og en del teknologiske tilleggsfunksjoner.
Bilen kan trekke en henger på inntil 750 kilo. Bagasjerommet er ganske lite når man ser på bilens størrelse, 430 liter, omtrent det samme som i Tesla Model 3.
Jaskiewicz sier de har god tilgang på biler, og at EQE ikke er berørt av de mange problemene som gir store forsinkelser for andre elbiler i dag.
– Bestiller du bil nå, får du den i august, sier han.
Introduksjonsmodellen skal følges opp med rimeligere versjoner i andre kvartal. Jaskiewicz forteller videre at det ikke er planlagt noen stasjonsvogn, men at det vil komme en SUV i samme størrelse.
– AMG EQE 43 4Matic vil bidra til at biler fra Mercedes AMG-avdeling vil sette salgsrekord i Norge i år, mener Jaskiewicz.