Er du ute etter en ny elbil, men har begrenset budsjett? Ekspertenes kjøpsråd avslører at noen av billig-elbilene er kupp, andre er bare kule – og enkelte har en rekkevidde som minner om 2012.
På det norske markedet er det per i dag over 20 elbilmodeller med nypris under 350.000 kroner. Dette er i all hovedsak kompakt- og småbiler, men faktisk også noen som kan brukes som familiebiler.
Vi har bedt Anette Berve, testsjef hos NAF, å plukke ut de bilene hun mener er de beste blant de rimelige. Berve og hennes team gjør hvert år store gruppetester, sommer og vinter, for å se hvordan elbilene presterer.
Mest bil for pengene
Berve mener MG ZS Long Range gir aller mest bil for pengene.
– Den kjørte hele 443 kilometer i NAF og Motors sommertest av nye elbiler. Det vil si at den koster 786 kr per kjørte kilometer, satt opp mot nybilprisen. I den andre enden av sommerens skala finner vi Porsche Taycan 4 Cross Turismo til 3175 kr per kjørte kilometer.
MG ZS Long Range er en kompakt-SUV som kommer i to utstyrsversjoner, til henholdsvis 308.000 og 338.000 kroner. Den kan dra 500 kilo på henger og er en oppgradering av modellen som kom til Norge for et par år siden. Sistnevnte modell har solgt i solide 6600 eksemplarer her til lands, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.
– MG ZS LR byr også på relativt grei bagasjeplass, og fremstår som en vesentlig oppgradert versjon av forgjengeren. Blant forbedringene er litt mindre piping og uling fra sikkerhetssystemene enn i første utgave.
Fred Magne Skillebæk, redaksjonssjef i Elbil24, er enig i at MG ZS LR er mye bil for pengene. Han trekker også fram MG5 som et godt kjøp.
– MG5 er i tillegg den eneste elektriske stasjonsvognen på markedet i dag.
MG5 har en startpris på 315.000 kroner og en rekkevidde på 40 mil.
Sjarmør
– Fiat 500 er ikke bilen som gir deg mest for pengene, men den gir deg desidert mest sjarm for pengene – og det er vel så viktig, det, mener Berve.
500-modellen kom i en ny utgave i fjor, som fortsatt ligner på den klassiske 500-utgaven fra 1950-tallet. Den nye utgaven finnes kun som elbil. Innstegsvarianten med et lite batteri på 24 kWt koster fra 217.000 kroner og har en snau rekkevidde på 18 mil. Utgaven man bør gå for, har en batteripakke på 42 kWt som gir drøyt 30 mils rekkevidde. Den finnes i en rekke varianter – tredørs starter på 258.000 kroner, mens utgaven med en ekstra dør på høyre side, kalt 3+1, starter på 278.000 og kabrioleten på 288.000 kroner.
Berve mener bilen kniver med Honda e om sjarmørprisen, men fastslår at Fiaten vinner knepent fordi den gjør det bedre i test og er mer praktisk.
– 500 gjør det overraskende godt i NAFs elbiltester. Spesielt ladehastigheten er god. Det er altså småbilen du kan ta med deg på ferie, gitt at du ikke trenger mer håndbagasje enn det bitte lille bagasjerommet klarer.
Kule franskmenn
Skillebæk mener Peugeot e-208 og e-2008 er kule til å være billige elbiler. Dette er henholdsvis en småbil og en liten SUV, bygget på den samme plattformen og med startpris på 272.000 og 292.000 kroner.
– Men det man skal være klar over, selv om de ser kule ut både utvendig og innvendig, er at de ikke er teknologiske bedre enn de andre bilene, sier Skillebæk.
Batteriet er på 50 kWt og rekkevidden på rundt 35 mil. Det betyr at drivlinjen ikke er videre energieffektiv.
Kultklassiker
Hyundai Ioniq har vært på markedet i mange år til elbil å være, helt siden 2016.
– Hyundai Ioniq er nesten å regne som en kultklassiker i bruktmarkedet. Den har god plass, god kjørekomfort og gode elbil-egenskaper, som lavt forbruk og praktisk rekkevidde, sier Berve.
Utgaven som selges ny i Norge i dag, har mye utstyr og koster 317.000 kroner. Ioniq har et av de laveste forbrukstallene på markedet og får mye ut av batteripakken på 38 kWt. Rekkevidden er drøyt 30 mil.
Siden introduksjonen er det blitt levert godt over 11.000 eksemplarer av bilen i Norge, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Populariteten har sunket de siste årene, i takt med at det har kommet stadig flere nye elbilmodeller, men Berve mener at Hyundai Ioniq fortsatt er et smart valg – både som ny og brukt.
Skuffelsen
Berve trekker fram én bil som skuffende. Ikke fordi det i utgangspunktet er en dårlig bil, men fordi den ikke leverer som elbil.
– Mazda MX-30 er en såpass god bil å kjøre at jeg ikke skjønner hvorfor de ikke satte inn et større og mer effektivt batteri.
MX-30 starter på 245.000 kroner og har høy byggekvalitet. Problemet er at batteriet er på 35 kWt med en drivlinje som ikke er spesielt energieffektiv. Resultatet er en rekkevidde på 20 mil. I tillegg har bilen en ganske slapp ladefart på 50 kilowatt.
– Den går frustrerende kort til å ha såpass god kjørekomfort, og lader enda saktere. Hadde det ikke vært for disse problemene, tror vi Mazda kunne hatt en storselger i denne modellen.
Ikke enig
Her er Skillebæk uenig.
– Det er riktig at MX-30 ikke går så langt, men det er en veldig staselig bil, og den funker hvis bruksområdet er til jobben og butikken. Og så er den billig, sier han.
Årsaken til den noe stusslige batteripakken er at Mazda, ifølge Skillebæk, regnet seg fram hvor stort batteriet kan være før produksjonsprosessen har mer utslipp enn en tilsvarende dieselbil.
– Derfor havnet batteriene på den størrelsen.
Elbiler til under 350.000
Her er en oversikt over elbilmodellene som koster under 350.000 kroner i Norge i dag. Prisen er for den billigste utgaven.
Seat Mii: 195.850.-
Skoda Citigoe iV: 199.680.-
Nissan Leaf 39: 220.000.-
Mazda MX-30: 245.000.-
Honda E: 249.900.-
Peugeot e-208: 271.900.-
Opel Corsa-e: 274.900.-
Kia e-Soul 39,2 kWt: 281.900.-
Citroën ë-C4: 282.000.-
Fiat 500: 282.780.-
Nissan Leaf 59: 284.000.-
Opel Mokka-e: 284.900.-
Mini Cooper SE: 285.000.-
Peugeot e-2008: 291.900.-
DS 3 Crossback: 292.000.-
Renault Zoe: 297.480.-
Hyundai Kona Trend SR: 306.000.-
MG ZS: 308.090.-
MG5: 315.090.-
Hyundai Ioniq: 317.000.-
Citroën e-Berlingo: 319.900.-
Opel Combo-e: 319.900.-
Peugeot e-Rifter: 319.900.-
Cupra Born 58: 334.900.-
Kilde: Kjøretøydata