Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
26 juni 2022 19:30
Del på Facebook
TRADISJON: Balazs Rooz, regionsjef for Bentley i Europa, hevder merket skal være i teten i det grønne skiftet – både når det gjelder drivlinjer og i produksjonen – men at de samtidig skal bevare sin tradisjon. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
TRADISJON: Balazs Rooz, regionsjef for Bentley i Europa, hevder merket skal være i teten i det grønne skiftet – både når det gjelder drivlinjer og i produksjonen – men at de samtidig skal bevare sin tradisjon. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Luksusbilprodusenten Bentley er kjent for biler med store bensinmotorer, men nå starter elektrifiseringen.

Nylig var Balazs Rooz, regionsjef for Bentley i Europa, på besøk i merkets butikk på Billingstad. Der la han fram planene for det tradisjonsrike selskapet som feiret 100 år i 2019.

Annonse
Annonse

– Fra 2025 skal vi lansere en ny elbil i året i fem år. Det betyr at vi skal dekke alle våre kategorier i løpet av de årene.

Det virket ikke som elbilene skal dele plattform med fossilbilene, selv om Rooz foreløpig ikke ville gå i detalj på dette. Kategoriene han snakket om, er der de har biler i dag. Det betyr at det kommer en GT-bil pluss en kabriolet av denne, en stor sedan, en SUV og dessuten spesialbiler med svært høy pris og lavt volum.

Innen helelektrifiseringen starter, skal alle dagens modeller ha en hybrid drivlinje. Per i dag er SUV-en Bentayga tilgjengelig som ladehybrid, mens sedanen Flying Spurt akkurat er lansert med tilsvarende drivlinje.

Timing

– Vi skal etter hvert slutte med forbrenningsmotorer, med en overgang via hybrid til elektrisk. Timingen er viktig, vi må lytte til våre kunder og deres ønsker, sa Rooz.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I 2021 solgte Bentley 14.659 biler på verdensbasis, noe som var en vekst på 31 prosent sammenlignet med året før. I første kvartal i år var økningen på 38 prosent fra samme periode året før.

Bentley har i hele sin historie laget eksklusive biler i en høy prisklasse. Det sier Rooz at de skal fortsette med, og at de ikke har noe mål om å nå stort volum salgsmessig.

– For oss er det viktig å holde på det vi er kjent for, det vi er gode på. Bilene skal være håndlagde, de skal være eksklusive drømmebiler for noen få.

Rooz sier videre at Bentley ikke har planer om å lage heldigitale interiører, slik mange andre elbiler har i dag. Det skal være klokker, treverk og skinn. Selskapet ønsker både at bilene skal være tro mot tradisjonen, og at folk skal ta godt vare på dem.

– 75 prosent av alle Bentleyene som er laget, er fortsatt på veien. Slik ønsker vi at det skal være i framtiden også.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse