Da kinesiske Voyah nylig etablerte sin første butikk utenfor hjemlandet, valgte de Norge. Den elektriske SUV-en Free skal utfordre etablerte premiummerker.
De siste årene har det kommen en hel rekke kinesiske elbilmerker til Norge – som MG, NIO, Xpeng, Polestar, BYD og Hongqi. Nå er også Voyah på plass her i landet. Merket åpnet nettopp sitt første europeiske showroom i Oslo sentrum.
Det er det nyetablerte selskapet Electric Way som skal stå for import og distribusjon i Norge. Selskapet er eid av Sulland Holding, som står bak bilforhandlerkjeden Sulland.
Første modell ut er Free, som er en 490 centimeter lang SUV – altså en bil i så å si samme størrelse som Audi e-tron SUV.
– Vi håper å levere ut 250 til 400 biler i år, og rundt 1500 neste år, sier Lars Mabro Carlsson, salgssjef for Voyah i Norge.
Bilen skal koste 719.000 kroner og leveres med «alt» utstyr. Det eneste ekstra er hengerfeste og lakkfargevalg.
Nettsalg
Carlsson sier den endelige rekkevidden ikke er offisiell ennå, men anslår at den ligger mellom 53 og 55 mil. Ladekapasiteten er 120 kilowatt.
– Men det jobbes med å øke den til 350 kilowatt, opplyser han.
Salgssjefen håper å kunne åpne for prøvekjøringer i løpet av sommeren, og at bestillinger før august skal gi leveringer mot slutten av året.
Planen er å få mest mulig av salget via nett. Carlsson understreker samtidig at de ikke vil forhaste seg, men lære seg hvordan kundene ønsker løsningene, se hvor de er, og etablere seg deretter. Målet er også å ha forhandlere, trolig ikke i rene Voyah-butikker, men en agentløsning der de deler salgslokale med andre merker.
Flere modeller er underveis. Voyah Dreamer er en diger flerbruksbil som er 530 centimeter lang. I tillegg er det ventet en stor sedan.