2018 var et vanskelig år for Audi i Norge. De tror på et langt lysere 2019, godt hjulpet av elektriske kjøretøy.
Audi hadde et tungt 2018. Overgangen til WLTP-standarden på utslippsmålingen gjorde at to av deres viktigste modeller ble tatt ut av produksjon. Bilene som forsvant, ladehybridene A3 e-tron og Q7 e-tron, har tidligere solgt godt i Norge.
I november ble det kun registrert 151 nye Audi i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det var en nedgang på 80 prosent sammenlignet med samme måned året før.
Og året endte langt under det som er normalt for merket i Norge, dette til tross for at de hadde en rekke lanseringer med ny A6, A7, A1 og Q8.
Direktør for Audi i Norge, Elin Sinervo, legger ikke skjul på at året har vært vanskelig, men er svært optimistisk på vegne av 2019.
Mye ladbart
– Vi skal bli største premiummerke, sa hun på et pressemøte rett før jul.
I 2018 lå Audi bak BMW, Volvo og Mercedes-Benz.
Grunnen til Sinervos optimisme er at Audi får tilbake oppgraderte versjoner av de nevnte ladehybridene. I tillegg kommer Q5, A7 og A8 som ladehybrider, og A6 lanseres som Allroad, en utgave som tradisjonelt har vært populær i Norge.
Men aller viktigst er merkets første elbil, SUV-en e-tron.
– Vi har 7500 på reservasjonsliste, og leveringene begynner i uke 9.
Sinervo vet foreløpig ikke noe om leveringstakten på e-tron, men sier de forventer god tilgang på biler.
Mot slutten av året ser det ut til at Audi vil være klar med sin andre elbil. Den er basert på samme plattform som e-tron og blir en stor kombicoupé som trolig får navnet e-tron Sportback.