Annonse
NTB
Tema
NTB
16 mars 2019 21:25
Del på Facebook
STORT: Geneva International Motor Show ble arrangert for første gang i 1905 og skiller seg fra alle de andre internasjonale bilutstillingene da Sveits ikke har en egen bilindustri. Dette er nøytral grunn. FOTO: REUTERS/Denis Balibouse
STORT: Geneva International Motor Show ble arrangert for første gang i 1905 og skiller seg fra alle de andre internasjonale bilutstillingene da Sveits ikke har en egen bilindustri. Dette er nøytral grunn. FOTO: REUTERS/Denis Balibouse

Bilutstillingen i Genève viser at mange av de store bilprodusentene nå mener alvor med sin elbilsatsing.

Årets bilutstilling i Genève er den 89. i rekken. Det er ventet at over 660.000 besøkende kommer for å se mer enn 900 utstilte biler.

Det som gjør denne bilutstillingen til noe for seg selv, er at den arrangeres av et land uten egne bilmerker. Slik sett er alle utstillerne på nøytral grunn.

Blant de mange nyhetene i Genève finner vi en rekke elbiler som vil komme på markedet i år eller neste år. Og som selvsagt vil være svært interessante for et norsk publikum.

Familie-SUV

Audi har akkurat lansert den store, elektriske SUV-en e-tron. I Genève viser de en ny, mindre el-SUV som skal lanseres mot slutten av 2020, og som på det tidspunktet vil bli merkets femte elbil.

Q4 e-tron concept er 4,59 lang og har to elmotorer som gir bilen firehjulstrekk og en effekt på 306 hestekrefter. Batteriet er på 82 kWh, og rekkevidden er oppgitt til 45 mil. Ladefarten skal være på 125 kilowatt.

Elektrisk flerbruksbil

Den tyske bilprodusenten Mercedes-Benz er helt i startfasen av en større elektrisk utrulling, der SUV-en EQC er først ut. I Genève viser de fram konseptbilen EQV. Det er en stor flerbruksbil som ifølge selskapet skal vises i produksjonsklar versjon til høsten.

Det er ventet at EQV vil få en batteripakke på 100 kWh som gir en rekkevidde på 40 mil. EQV skal ha inntil åtte sitteplasser og er i slekt med dagens V-klasse.

Soul med rekkevidde

Kia viser fram e-Soul, som straks er i norske butikker, med kundeleveringer til sommeren.

– Elektrifisering er nøkkelen i Kias vekststrategi fremover, både i Europa og resten av verden. Én av åtte biler Kia selger i Europa, har elektrisk drivlinje, sier Emilio Herrera, sjef for Kia Motors Europa, i en pressemelding.

E-Soul kommer med to batteristørrelser, 64 eller 39,2 kWh, der den største har en rekkevidde på 45 mil.

Retro-el fra Honda

Honda har ingen elbiler i sin portefølje, det blir det en forandring på om ikke lenge. Honda e Prototype er en bil som har vært vist i ulike stadier av konsept siden 2017. Dette er en småbil som henter designelementer fra 70-tallsversjonen av Civic. Nå har selskapet bekreftet at den skal produseres, og norske kunder kan allerede sette se på en interesseliste.

Honda har ikke sluppet så mye teknisk informasjon foreløpig. I forbindelse med Genève-visningen sier de at bilen skal ha en rekkevidde på mer enn 20 mil, hvilket strengt tatt ikke er så veldig imponerende.

Ny 208

Mot slutten av året er Peugeot klar med en ny generasjon 208, med både konvensjonell og elektrisk drivlinje, hvor sistnevnte blir klart mest interessant i Norge.

Elbilen kalles e-208 og skal ha en batteripakke på 50 kWh og en rekkevidde på 34 mil. Ladefarten er på 100 kilowatt.

– Peugeot e-208 er som skapt for Norge med lang rekkevidde, varmepumpe og hurtiglader, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen, i en pressemelding.

Den norske importøren har akkurat åpnet for reservasjoner.

Nykommer

Polestar, som er eid av Volvo, kommer med Polestar 2 neste år. En elbil som selskapet sier har én klar konkurrent, nemlig Tesla.

Modellen er en kombikupe med fem dører, to elmotorer og en batterikapasitet på 78 kWh. Det skal gi bilen en forventet rekkevidde på 50 mil.

Lanseringsutgaven er priset til 59.900 euro, tilsvarende 582.000 kroner, mens startprisen for innstegsmodellen er satt til 39.900 euro, det vil si 388.000 kroner.

Polestars biler kan kun bestilles via nettet, men selskapet skal i løpet av kort tid åpne visningsrom. Det første kommer i Oslo.

El-Born fra Seat

Seats første elbil, med det snedige navnet El-Born, oppkalt etter en bydel i Barcelona, blir vist for første gang på bilutstillingen.

– Dette er en bil vi har store forhåpninger til når den introduseres i løpet av 2020, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør i SEAT i Norge, i en pressemelding.

El-Born er basert på Volkswagengruppens MEB-plattform og er en kompaktbil.

Produsenten opplyser at bilen har en rekkevidde på 42 mil og skal klare en ladefart på 100 kilowatt.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse