Annonse
NTB
Tema
NTB
10 august 2019 19:30
Del på Facebook
NYTT NAVN: Da den nyeste generasjonen ble lansert, fikk den med tallkombinasjonen 718, slik at dagens modell heter 718 Cayman. Det skal være et historisk hint til Porsche 718 som kjørte racing på slutten av 50-tallet og begynnelsen av 60-tallet. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB scanpix
NYTT NAVN: Da den nyeste generasjonen ble lansert, fikk den med tallkombinasjonen 718, slik at dagens modell heter 718 Cayman. Det skal være et historisk hint til Porsche 718 som kjørte racing på slutten av 50-tallet og begynnelsen av 60-tallet. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB scanpix

Porsche Cayman veldig morsom og ganske upraktisk, akkurat slik en sportsbil skal være. Men det er noe som mangler.

Porsche Cayman har siden den kom på markedet i 1996 vært en av de aller beste sportsbilene. En bil laget for å gi entusiasten en renest mulig opplevelse – med midtstilt motor, to seter og et beskjedent fotavtrykk.

Dagen versjon tilhører fjerde generasjon, som ble lansert for tre år siden, og med den utgaven skjedde det noe. Bilen hadde ikke lenger en sekssylindret motor, men en turbomatet firer. Dette gir lavere forbruk, men samme effekt. Hvor smart det var, er det definitivt delte meninger om, og det er en hørbar grunn til skepsisen.

Testbilen er en variant for dem som virkelig setter pris på kjøreegenskaper. Cayman T har den minste motoren, på 300 hestekrefter, men en del effekter som hører hjemme i de sterkere versjonene.

Racing

Dette betyr at bilen er senket 20 millimeter, har sportsratt med modusvelger og dørstropper i stedet for dørhåndtak på innsiden. Det siste er en effekt man kjenner igjen fra de mest racingfokuserte Porsche-modellene.

Bilen har i tillegg et justerbart sportsunderstell, og det påstås at den har sportseksos.

Ser man etter en rendyrket sportsbil, er det umulig å finne noen andre kjøretøy som kan matche Cayman på det norske markedet. En Porsche 911 har i langt høyere grad blitt en grand tourer, og biler som Audi TT og BMW Z4 er ikke like intenst gode sportsbiler.

En sving i en Cayman er noe for seg selv. Bilen tar kurver så flatt og konsentrert at de aller fleste sjåfører vil feige ut før bilen. Styringen er ekstremt presis, og bilen har bakhjulstrekk, noe som gjør at en flink sjåfør styrer bilen med hender og føtter.

Balansen i bilen er helt ekstraordinær. Det er som om man styrer bilen med korsryggen. Med mye av vekten sentrert midt i bilen, og et lavt tyngdepunkt, er ikke Cayman en bil som plutselig får det for seg at den ikke har noe veigrep. På egnet vei er det få biler som kan by på en like gøyal og engasjerende kjøreopplevelse. Ikke minst med spesifikasjonene til testbilen. Den var utstyrt med manuell girkasse, noe som gir en ekstra mekanisk opplevelse i en teknologisk tid.

Turboforsinkelse

Girkassen er tettsteget, og det nytter ikke å pirke den i gir. Man må bruke kontant kraft, og det er jo en del av moroa.

Med 300 hestekrefter og en vekt på 1350 kilo er det rikelig med trøkk. Null til hundre går unna på 5,1 sekunder. Samtidig er det en litt spesiell dynamikk her. Det er nær sagt ikke noe kraft under 2000 omdreininger, men rett og slett en ganske drøy turboforsinkelse hvis man ikke har nok turtall. Dette er ikke noe problem når man er i godt driv på landeveien, men det er ganske masete i by.

Det gjør også at man må være nøye med giringen inn og ut av svinger for å opprettholde flyten. Når bilen først får full fyring går det unna, men kraftleveringen føles veldig lineær, det er ikke noe sted på turtallskurven der bilen kjennes ekstra ivrig. Det drar bare på til rødmerkingen som stopper så seint som ved 7000 omdreininger, med maks effekt rett før.

Mangler glasuren

På landeveien må man akseptere mye hjul- og vindstøy, som man kan forvente i en rendyrket sportsbil. Verre er det med lyden fra motor og eksosanlegg. Produsenten sier altså at bilen har sportseksos, men det høres mer ut som lyden fra en gammel boble. At de ikke har gitt den et frekkere lydbilde, er merkelig. Det finnes en rekke biler med to liters motor med fire sylindre som har riktig så artig lyd.

Dette har selvsagt ingenting å si for selve kjøreegenskapene, men det trekker ned helhetsinntrykket. Fraværet av skikkelig lyd er som kake uten glasur. Cayman, spesielt med manuell girkasse, er likevel det kuleste nybilkjøpet for en sportsbilentusiast.

Tekniske data:

Porsche Cayman T
Pris: 942.000,–
Motor: 4 syl. Bensin. Turbo. 1988 ccm 300 hk v. 6500 o/min. 380 Nm v. 2150
Aks: 5,1 sekunder
Toppfart: 275 km/t
Forbruk: 0,81 l/mil
Utslipp: 186 g/km CO2. 27,7 mg/km NOx
Bagasjerom: 425 liter
LxBxH: 4379/1994/1286 mm
Egenvekt: 1350 kilo

Pluss og minus

+

Ekstraordinære kjøreegenskaper
Kan leveres med manuell girkasse
Puristens sportsbil

Tam på lave turtall
Lydbildet

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse