Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
03 august 2019 19:30
Del på Facebook
I ÅR: De første Mercedes-Benz EQC kommer helt mot slutten av 2019, mens den store utrullingen skjer neste år. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
I ÅR: De første Mercedes-Benz EQC kommer helt mot slutten av 2019, mens den store utrullingen skjer neste år. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

I løpet av 2020 vil utvalget av elbilmodeller være dobbelt så stort som i dag.

Fra 2020 slår EUs nye regelverk for CO2-utslipp fra bilparken inn. Det vil innebære at bilprodusentene må ned til et snittutslipp på 95 gram CO2 per kilometer. Nås ikke dette, vanker det enorme bøter. Dermed vil elbiler, som i bruk har null utslipp av CO2, bli ekstremt viktig for mange produsenter.

For bilkundene betyr dette at utvalget elbilmodeller vil øke formidabelt de kommende årene. Det starter i slutten av 2019 og fortsetter med en massiv utrulling neste år. Trolig vil også tilgjengeligheten bli god, da produsentene er nødt til å få så mange elbiler som mulig ut på markedet for å nå snittmålet. Dette gjelder særlig dem som tradisjonelt leverer store og sterke biler.

BMW har flere elbiler på gang. SUV-en iX3 kommer i 2020, med en batteripakke på 70 kWh og en rekkevidde på mer enn 40 mil. Året etter skal i iNEXT, en bil på størrelse med X5, være på markedet, med en forventet rekkevidde på hele 70 mil. Samme år kommer sedanen i4.

Men aller først kommer konsernet med en elektrisk Mini. Produksjonen starter til høsten, og modellen er basert på tredørsversjonen. Batteriet på 32,6 kWh skal gi en rekkevidde på inntil 27 mil. Prisen starter på 260.000 kroner.

Kjapp lading

Porsches første elbil, Taycan, er nå i siste stadium av testing før den slippes på markedet. Rekkevidden er antatt til å være over 50 mil. Bilen skal også ha et kraftigere ladesystem enn det som er vanlig. Det skal være mulig å oppnå 80 prosent batterikapasitet på 15 minutter.

Taycan har lansering til høsten, med de første leveringene ved årsskiftet.

– 14. september vil vi vise fram Taycan på Porschefestivalen på Rudskogen. Prisene blir offentlige under lanseringen noen dager tidligere, sier Morten Scheel, administrerende direktør hos den norske Porsche-importøren.

Mercedes-Benz har allerede hatt verdenslanseringen av SUV-en EQC i Norge, med leveringer som starter mot slutten av året. Så skal det komme en ny elbilmodell omtrent hvert halvår. Planen er at Mercedes-Benz innen 2022 skal ha 10 elbiler i porteføljen.

Åpner i Oslo

Polestar, som er eid av Volvo, åpner sin aller første butikk i Oslo mot slutten av året, og neste år kommer Polestar 2, som skal være en direkte konkurrent til Tesla Model 3. Bilen skal ha en rekkevidde på 50 mil. I 2021 skal Polestar lansere en el-SUV.

Volkswagen-konsernet har siden «dieselgate» jobbet med å utvikle en ny elbilserie. Neste år kommer kompaktbilen Volkswagen ID. 3, med leveringer fra midten av året. Det har blitt sagt at prisene skal matche Golf.

De andre merkene i Volkswagen-gruppen vil følge opp, og mange av bilene er basert på samme teknologi.

Flere fra Volkswagen-konsernet

Mot slutten av 2020 skal Skoda starte leveringene av familiebilen Vision IV. Den skal kunne leveres med firehjulstrekk og ha en rekkevidde på 50 mil. Den norske importøren åpnet reservasjonslistene i juni.

– Helelektriske modeller med lang rekkevidde i dette segmentet er svært populære i Norge, og vi forventer stor etterspørsel, sier Thomas Meiner, direktør for Skoda i Norge, i en pressemelding.

Skoda kommer i tillegg med el-bybilen Citigo, som er deres versjon av Volkswagen UP!

Seat kommer også med en variant av Citigo og UP! Mii electric får, i likhet med de to andre modellene, en batteripakke som gir 26 mils rekkevidde. Den kommer på markedet i starten av 2020.

Viktigere blir el-Born, som i likhet med Volkswagen I.D. er bygget på Volkswagen-konsernets MEB-plattform. El-Born er en kompaktbil som skal ha en rekkevidde på 42 mil og en ladefart på 100 kilowatt.

To nye Audi i 2020

Audi kom tidligere i år med SUV-en e-tron. Rundt årsskiftet vil sportssedanen e-tron Sportback være klar, mens den mellomstore SUV-en Q4 e-tron klar mot slutten av 2020. Sistnevnte skal ha en rekkevidde på 45 mil

En annen kompaktbil er DS 3 Crossback E-Tense. Den var første gang på besøk i Norge rett før jul i fjor. Batteriet på 50 kWh skal gi en rekkevidde på 32 mil, med en ladefart på 100 kilowatt.

Prisen starter på 312.000 kroner.

– Denne kommer først av PSA-gruppens nye elbiler. Vi regner med at de første bilene er på plass på slutten av året, sier Stian Gihle, PR- og informasjonssjef for modellrekken DS.

Mange fra PSA

PSA-gruppen skal nemlig rulle ut flere elbiler som vil ha samme utgangspunkt. Peugeot e-208 har også en batteripakke på 50 kWh, med tilsvarende effekt, 136 hestekrefter. Her er rekkevidden 34 mil, og startprisen vil ligge rett under 250.000 kroner. Peugeot vil også komme med en liten el-SUV i e-2008 med samme batteristørrelse. Bilen er litt større enn e-208 og skal ha en rekkevidde på 31 mil. Begge bilene lanseres i januar 2020.

Opel, som også tilhører PSA, ruller ut en elektrisk Corsa – en småbil som ser ut til å ha samme drivlinje som de andre bilene fra konsernet. Her er rekkevidden 33 mil. Bilen vil være på det norske markedet i 2020.

Også Honda melder seg på i elbilfeltet neste år, med småbilen Honda e. Den har en batteripakke på 35,5 kWh og skal klare noe over 20 mil mellom ladingene.

Så langt i år har elbilene en andel på nær 50 prosent av personbilsalget i Norge, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Mye tyder på at elbilandelen blir enda høyere neste år.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse