Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
28 september 2019 19:30
Del på Facebook
NISJE: Toyota-importøren sier de regner med å selge 20 Supra i 2019, så langt er 16 nye registrert. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
NISJE: Toyota-importøren sier de regner med å selge 20 Supra i 2019, så langt er 16 nye registrert. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

For første gang på mer enn 15 år stiller Toyota med en seriøs sportsbil. Den er sterk som wasabi, men er det en Toyota?

Japanske sportsbiler har sin helt egen kultus. Særlig er det modellene fra 1990-tallet som har en sterk fanskare. De ble stjerner gjennom Fast and Furious-filmene og er herostratisk berømte for å kunne trimmes til fullstendig berserknivåer.

En av bilene som har en viktig rolle, er Toyota Supra - da særlig fjerde generasjon som ble laget fra 1993 til 2002. Den kunne leveres med inntil 330 hestekrefter fra fabrikk og var like sprek som datidens superbiler, og det var før noen hadde begynt å fikle med motoren.

Så var det slutt.

Supra som modell fordunstet, mens Toyota valgte å konsentrere seg om hybridbiler og kompakte SUV-er. Det sprekeste som skjedde de påfølgende årene, var at Corolla byttet navn til Auris i Europa.

Men for et par år siden begynte Toyota å vise fram en konseptbil som viste at de var inne på tanken om en skikkelig sportsbil igjen. Konseptet skulle vise seg å bli en ny Supra.

Samarbeid

Med det er en twist på historien. Bilen er utviklet i samarbeid med BMW, og her er det ikke bare et par muttere og noen skruer man har hjulpet hverandre med. Tidligere i år kom BMW med roadsteren Z4, og ved første øyekast kan det se ut som Supra og Z4 er to vidt forskjellige biler. Karosseriene er helt ulike. Løfter man av karosseriet, er bilene så å si identiske. Bilene er enkelt og greit coupé- og kabrioletversjonen av samme bil.

Det blir veldig synlig når man setter seg inn i Supra. Der er det BMW-interiør. Det eneste som skiller Supra og Z4 fra hverandre, er logoen på rattet og designet på skjermen foran føreren - som for øvrig fungerer bedre i Toyotas enn BMWs versjon. Motoren, en rekkesekser på 340 hestekrefter, er fra BMW. ZF-girkassen er lik i begge bilene, det er også nøkkelen og infotainmentsystemet. Og de bygges på den samme fabrikken i Østerrike.

Vi snakker med andre ord om en Toyota som ikke helt er en Toyota.

Mulig det er litt tungt for noen Toyota-entusiaster, men for alle andre er det bare gøy at noen fortsatt gidder å lage en skikkelig sportsbil med perfekt vektfordeling, bakhjulstrekk og bra med hestekrefter. At det krever litt samarbeid, må vi nok bare leve med.

Bayern

For dette har blitt gøyalt. Det er noe så sjeldent som en helt ny sportsbil som har en verdi i den virkelige verden. Motoren er strek, men ikke vill. Det er helt innafor å ha det lekent på norske veier. Den er satt opp slik at man ikke må opp i helt tullete hastigheter for å få en smak av sportsbil.

Understellet er stramt uten at det blir betonghardt og styringen er direkte og fin. Med trekk på bakhjulene og en strøken balanse bør den heller ikke skuffe dem som liker at bilen slår ut med hekken en gang iblant. Drifterne blant oss skal klare å tilbringe lange stunder der man ser ut av sidevinduet i stedet for frontruta.

Om det er mulig å blåse opp motoren til langt høyere effekt vites ikke.

Ikke det at det virker som noe stort poeng å ha flere hestekrefter. Null til hundre nås på 4,3 sekunder, det er sjeldent man har så dårlig tid at det er for dårlig.

Rekkesekseren fra Bayern har en fin og skarp lyd, som blir enda friskere hvis man setter bilen i sport-modus. Særlig mot slutten av turtallskurven kommer det et kult hvin som kler den litt ville formen på bilen.

Stiv

Designen er langt mer outrert enn den man finner på BMWs halvbror. Det buler ut og strammes inn med skarpe linjer. Kanskje ikke så vakkert, men det gir bilen karakter. Selv om den deler mye teknikk med sin halvbror fra BMW, så har de to bilene forskjellige demper og fjæringsoppsett. Z4 har noe mer cruiser-egenskaper mens Supraen er litt stivere og er hardere i kantene. Det er logisk at Supra med tak er stivere enn kabrioleten Z4, og Toyota sier Supra er mer torsjonsstiv enn superbilen Lexus LFA.

Supra ruller inn i et bitte lite segment, hvor det er få andre biler. I Norge er det egentlig kun Porsche Cayman som allerede er der. Som er en enda bedre sportsbil, men Supra-en har noe ved seg. Utseendet, kjøreegenskaper som både kan fungere i by og på bane og et navn som bringer fram noe kult fra nær fortid, som ikke blir ødelagt et betydelig innslag av BMW. Det har ikke blitt sushi med bratwurstsmak.

Tekniske data

Toyota Supra Premium
Pris: 906.3003,–
Pris testbil: 918.800,–
Motor: R6 syl. Bensin. Turbo. 2998 ccm 340 hk v. 5000 o/min. 500 Nm v. 1600 o/min.
Aks: 4,3 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,73 l/mil
Utslipp: 170 g/km CO2. 9,3 mg/km NOx
Bagasjerom: 290 liter
LxBxH: 4379/1854/1292 mm
Egenvekt: 1495 kilo

Pluss og minus

+

En skikkelig sportsbil
Fin og riktig motor
Ser barsk ut

Identitetsproblem

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse