Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen, fast skribent
Kronikk
07 januar 2023 11:23
Del på Facebook
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Vi har gjennom årene sett at mange offentlige prosjekter er blitt langt dyrere enn forutsatt. Som pressemann i mer enn 50 år har jeg fulgt mange prosjekter. Mange av dem har kostet skjorta. Mongstad-utbyggingen sprakk økonomisk med seks milliarder kroner. Det ga oss uttrykket en Mong.

Siden har vi hatt mange store prosjekter som har blitt langt dyrere enn det som var forutsatt. Nå er det Follobanen som rir oss som en mare. Problemet er at en Follo er mange ganger en Mong.

Annonse
Annonse

Tidenes anleggskatastrofe

Jeg satt som sjefredaktør i Byggeindustrien da Folloprosjektet startet opp. Tidlig i prosjektet kom det mange bekymringsmeldinger til vår redaksjon. Problemet var at mange av dem som ble satt til å lede dette prosjektet ikke hadde noen som helst erfaring fra bygg og anlegg. Og Follobanen er det største anleggsprosjektet vi har hatt i Norge. Jeg skrev på et tidlig tidspunkt at dette kunne bli tidenes største anleggskatastrofe. Det synes som om jeg får rett.

Arrogante ledere

Mange oppfattet ledelsen i Follobane-prosjektet som arrogante – og tidlig så vi at den kontraktstrategien som ble valgt førte til problemer. Store norske entreprenører ble valgt bort til fordel for utenlandske aktører. Problemet var at flere av disse store utenlandske entreprenørene gikk konkurs – og dette kostet selvsagt enormt med penger. I tillegg ble det store forsinkelser i prosjektet.

Annonse
Annonse

Problemet er at det ble innført et system med få, men enormt store kontrakter.

Selvsagt må det granskes

Selvsagt må Folloprosjektet granskes, men da må man se på hele prosjektet og hvordan det har utviklet seg. Det holder ikke bare å se på problemene rundt strømforsyningen. Dette er ikke det første offentlige prosjektet som går helt galt. Vi kan ramse opp en rekke. Ta Fregatt-kontrakten, helikopterkjøp, Romeriksporten, Oslofjord-forbindelsen, E6-prosjektet ved Mjøsa, vannverkskandalen i Oslo, sykehusprosjekter og ikke minst alle skandalene som knyttes til nye datasystemer for det offentlige. Listen kan gjøres langt lengre.

Ingen stilles til ansvar

Problemet er at det synes å være særdeles vanskelig å stille noen til ansvar for at milliarder av kroner bokstavelig talt blir kastet på havet. Politikerne beklager gjerne, men hva hjelper det? Deres grenseløse hengivenhet til eksperter er enorm. Det blir kostbart i lengden.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse