Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Hogne Hongset, ACER-motstander
Kronikk
22 juli 2023 08:05
Del på Facebook
Bård Standal, direktør i Fornybar Norge. Foto: Sezer Subasi/Fornybar Norge
Bård Standal, direktør i Fornybar Norge. Foto: Sezer Subasi/Fornybar Norge
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Bård Standal er viseadministrerende direktør i organisasjonen «Fornybar Norge». Dette er NHOs landsforening for kraftbransjen, og består av NHOs tidligere Energi Norge fusjonert med NORWEA, vindkraftindustriens interesseorganisasjon.

Standal hevder i media at vår tilslutning til ACER i 2018 ikke har betydning for norske strømpriser, og at strømpriseksplosjonen i 2021 skyldes Putins struping av gasseksporten til Europa fra høsten 2021.

Annonse
Annonse

Standal har noe rett, - men tar også grundig feil. Han tar feil i at ACER ikke har betydning for norske strømpriser. ACER har nettopp ansvaret for å påse at Norge (via EØS-avtalen) ikke bryter EUs regler om fri flyt av varer, noe som omfatter «varen» strøm. I EUs energimarked er prinsippet og målet at strømprisene over tid skal bli like i hele markedet. Tilslutningen til ACER hindrer dermed norske myndigheter i å regulere strømprisene i Norge ut fra hva det koster å produsere strøm her i landet.

Effekten av at Norge har akseptert å få de samme strømprisene som i EU, er at det meste av den historisk norske konkurransefordelen av lavere strømpriser enn i landene vi konkurrerer med nå er borte. Det har alle strømbrukere i Norge fått merke de siste par årene.

Så har Standal rett i at Russlands (dvs Putins) reduserte gasseksport fra 2021 utløste priseksplosjonen på strøm i de landene som importerte gassen. Men Norge importerer ikke gass, vi er storeksportør. Vi er også netto eksportør av strøm. Det vi nå importerer enda mer av enn tidligere, er strømprisene i Europa. Spesielt gjennom de to nye kablene til Tyskland og England, som ble tatt i bruk akkurat i 2021. De kablene trenger vi ikke av forsyningshensyn, og de skulle aldri vært bygd.

Det er da heller ikke Putin som har bygd de kablene. De er initiert av norsk kraftbransje, nettopp for å få norske strømpriser opp på europeisk nivå. Og de er bygd av Statnett, godkjent av norske myndigheter.

ACER skal faktisk påse at det som er igjen av den historisk norske strømprisfordelen over tid skal fjernes. Med den energipolitikken sittende og forrige regjering har ført til nå, vil ACER dessverre høyst trolig lykkes med den oppgaven.

Annonse
Annonse


Red. anm. : En kortere versjon av denne teksten, med en annen tittel, er publisert i Klassekampen.

Samletråd i kronologisk rekkefølge

Innlegg fra Hogne Hongset (tilsvar på innlegg Klassekampen) 22.07.23

Tilsvar fra Bård Standal 25.07.23

Tilsvar fra Hogne Hongset, 26.07.23

Tilsvar fra Bård Standal, 27.07.23

Tilsvar fra Hogne Hongset, 26.07.23

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse