Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB
Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Hogne Hongset påstår at vindkraftutbyggerne i Norge ikke bryr seg om natur, bare om penger (KSU 26.07.23). Dette er en så grov overforenkling at den ikke kan stå uimotsagt.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Vindkraft redder natur. Når enorme områder i Europa brenner ned på grunn av tørke så vet Hongset like godt som meg at dette skyldes klimaendringene. Hongset, som jobbet for olje- og gassvirksomheten før han ble pensjonist, burde vite at de fossile klimautslippene fra hans bransje fører til mye større naturødeleggelser enn det vindkraftbransjen noen gang vil gjøre.

Klimakrisen er den største bidragsyteren til naturkrisen. Mer enn ti prosent av verdens plante- og dyrearter kan forsvinne innen år 2100 på grunn av klimaendringer. Å løse klimakrisen er derfor det beste vi kan gjøre for naturen.

Vindkraft er en energiform som erstatter klimaødeleggende, fossil energi. Derfor er det ikke rart at FN er mye mer positiv til vindkraft enn Hongset: "Renewable energy technologies such as wind and solar, along with improved energy efficiency in buildings and elsewhere, will be key". Rapporten er fra UNEP februar 2021 og heter "Making Peace with Nature". Sitatet finnes på side 35 i rapporten. UNEP er FNs miljøprogram. Derfor sier også FN-sjefen Antonio Guteres at "By 2030, solar and wind capacity should quadruple and renewable energy investments should triple". Han er ikke mot vindkraft, han er dundrende positiv til vindkraft – av hensyn til naturen.

Det også en myte at vindkraft tar store deler av norsk natur. Nesten hver femte kvadratmeter natur i Norge er vernet. Det går veldig mye mer areal til vei og til hyttefelt enn til vindkraft. Fire av ti utbygde kvadratmeter i Norge er vei, rundt 2000 kvadratkilometer. Hyttene tar snaut 700 kvadratkilometer. Til sammenlikning berører den fysiske utbyggingen av vindkraft i Norge rundt 25 kvadratkilometer natur. Hvor er Hongset sine protester mot veier og hyttefelt?

Det er riktig at tidligere satt kommunene ofte igjen med småpenger fra vindkraft. Det er ikke riktig lengre. Med de nye reglene kan en kommune framover regne med om lag 900 000 kroner i inntekter per turbin, hvert år. Det tilsvarer en lærerstilling og vel så det. Et anlegg med for eksempel 20 turbiner vil med dagens skatter derfor gi kommunekassa rundt 18 millioner kroner i året til kommunen. Det er mange penger, som kan brukes til svømmebasseng, idrettsanlegg, lærere, barnehageansatte og en bedre eldreomsorg.

Annonse
Annonse

Dette er en retning og en utvikling som vindkraftmedlemmene i Fornybar Norge har støttet – som er det motsatte av det Hongset påstår.

Samletråd i kronologisk rekkefølge

Innlegg fra Hogne Hongset (tilsvar på innlegg Klassekampen) 22.07.23

Tilsvar fra Bård Standal 25.07.23

Tilsvar fra Hogne Hongset, 26.07.23

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Tilsvar fra Bård Standal, 27.07.23

Tilsvar fra Hogne Hongset, 26.07.23

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 9 måneder siden
    Så norsk natur reddes av at det blir tusenvis av kilometer vei der? Standal kan jo også sjekke litt om hvor mye fugl og innsekter som ryker med pga vindkraft. I tillegg er jo selve vindkraften ubrukelig uten balansekraft. Siden land som Tyskland har stengt ned all sin kjernekraft er denne balansekraften produsert av brunkull. Det blir bare latterlig med alle argumentene for vindkraft fra Standal. Haga har vel kanskje ferie så noen må fremføre svadaen imens. Det er ikke Norge som utgjør noen betydning for Co2 utslippet på kloden.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse