Annonse
Per Helge Pedersen
Kronikk
Per Helge Pedersen
22 mars 2019 09:50
Del på Facebook
Per Helge Pedersen, fast skribent. Foto: Privat
Per Helge Pedersen, fast skribent. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Vi har fått en ny konsulentgruppe i byggenæringen som nå forsyner seg grovt av offentlige byggeprosjekter både i bygg og anlegg. Det er blitt et slags frislepp under denne regjeringen. Noen har kanskje trodd at man skulle spare penger i forhold til det gamle systemet, men jeg er sannelig ikke sikker på det. Nå ser mange på offentlige byggeprosjekter som gullkalver. Det er som store honningkrukker.

Gradert strengt hemmelig

Noen innleide konsulenter tjener i alle fall enormt med penger på mange slike prosjekter. Hva de tjener er gradert strengt hemmelig for offentligheten. Men det er langt mer enn hva både statsministeren og toppbyråkratene i Norge tjener (mange av sjefbyråkratene tjener faktisk mer enn statsministeren). Og husk – her snakker vi om offentlige penger.

Bedre før?

Før i tiden hadde Statsbygg og Forsvarsbygg stort sett kontroll på alt av offentlige byggeprosjekter, mens Statens vegvesen og Jernbaneverket hadde styring med de offentlige anleggsprosjektene. Selv om det var overskridelser også den gang, så var det ikke så mange konsulenter som beriket seg. Men det kan disse konsulentene gjøre i dag. Ellers var det langt færre folk i de gamle offentlige institusjonene den gang i forhold til i dag selv om de er fratatt mange oppgaver.

Mange katastrofer

Når det gjelder sykehusbygg har vi sett en spesiell utvikling de siste årene. Selvsagt er det bygget opp en egen organisasjon også for slike prosjekter (Sykehusbygg). Det har ikke manglet på økonomiske katastrofer. Hvorfor heller ikke bruke Statsbygg enn å bygge opp Sykehusbygg har jeg spurt mange ganger. Jeg har aldri fått svar.

Den nåværende regjeringen elsker å splitte opp selskaper og instiutusjoner for så å lage en masse nye selskaper slik at man er sikker på at man mister oversikten. Se bare på hva som skjer i jernbanesektoren.

Et hoff av konsulenter

Men tilbake til sykehusprosjektene.  En liten gruppe konsulenter synes å ha spesialisert seg på slike bygg, og de har også utviklet en egen evne til å sikre sine honorarer. De er aldri ansatt, men innleid. Av og til kan man også lure på hvilken side av bordet de sitter. Noen skifter side stadig vekk. Men de går fra prosjekt til prosjekt.

Det samme skjer vi i store offentlige anleggsprosjekter som Follobanen som Bane Nor har ansvar for. Der er det også innleide konsulenter som styrer butikken. Det har kostet skjorta.

Før hadde vi noenlunde kontroll med prosjektene, men nå er kontrollen blitt betydelig dårligere. Selv om det er snakk om offentlige penger er det mye hemmelighetskremmeri. Det er ikke alt av disposisjoner som tåler offentlighetens lys.

Hvorfor hemmelig?

Skal man prøve å nøste i hva f eks en innleid utbyggingssjef for et sykehusprosjekt koster i måneden, er det veldig vanskelig å få svar. Helseforetakene sier at den slags opplysninger ikke kan deles på grunn av konkurransesituasjonen. Utbyggingssjefen er nemlig ikke ansatt, men innleid. Han får dermed lønn fra konsulentselskapet hvor han er ansatt og ikke av sykehusprosjektet. Dermed kan man ikke gi slike opplysninger.  Ja, vel så jeg smør. Hadde Statsbygg fortsatt kunne ha hatt ansvar også for sykehusbyggene i stedet for å bygge opp en ny organisasjon, ville dette aldri ha skjedd.

Hjelset-prosjektet en skandale

Så langt har sykehusprosjektet i Molde vært en byggeskandale. Avlysningen av anbudskonkurransen viser det. Avstanden mellom det utbyggerne trodde ville være prisen, og det entreprenørene mente det ville koste var jo på en milliard kroner. Hvilke regnemestre har man i sykehusprosjektet?

Det som har skjedd rundt sykehuset på Hjelset er ingen god historie selv om vi kun ser på byggesaken. Hva som så langt er sølt bort i kostnader på dyre konsulenter og andre utgifter, synes å være en vel bevart hemmelighet. Men det som er tapt kunne ha finansiert utrolig mange sykepleierstillinger.

Det er selvsagt feil når en innleid konsulent i et sykehusprosjekt koster mer pr måned enn hva det koster å lønne en sykepleier et helt år.

Jeg fatter ikke at det skal være større åpenhet når vi snakker om bruk av offentlige penger. Det er våre skattepenger vi snakker om.

Jeg gjentar nok en gang – skal sykehusøkonomien i Møre og Romsdal reddes så må sykehusprosjektet på Hjelset skrinlegges for evig og alltid som et fellessykehus. Ønsker Molde og Romsdal å bygge lokalsykehuset sitt der, er det i orden for meg. Men nordmøringene vil bevare sitt eget nedbetalte og godt vedlikeholdte sykehusbygg i Kristiansund. Vi vi ha økonomi slik at alle tilbud man nå ønsker å fjerne fra Nordmøre skal bestå. I tillegg ønsker vi at tilbud som er stjålet føres tilbake til sykehuset i Kristiansund.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Frode Heimen 11 timer siden Veivalg og elefanter i fylket?
Hva om ett prosjekt kan investere 1,37 milliarder på Sunnmøre over 10 år? Som kan brukes via fylket på VGS, ...
Fergeopprør kan unngås - Om politikerne sier ja til Møreaksen forsvinner 6 fergekaier/køer. Da forsvinner også fergeopprøret.
Ketil Strand Andersen 2 dager siden Hva gjør Ap?
@Aage G. SivertsenYou bet!
Aage G. Sivertsen 2 dager siden Hva gjør Ap?
Vi tar en prat om dette, Ketil. Det blir god plass på Rådhusplassen på lørdagene i valgkampen, neste år. 
Kristian Sørum 3 dager siden Det er ikke Trump som er problemet!
ja -det var som du sier høyreregjering når fellessjukehuset ble vedtatt -men man må ikke forglemme at det var en ...
Frode Heimen 4 dager siden Ferjeopprøret heilt nødvendig!
Det koster samfunnet ca 4 milliarder i året å vente på ferger. Halvparten av all fergeventing skjer i fergefylket Møre ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse