Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
24 september 2020 12:05
Del på Facebook
Planene om å bygge ut oljeraffineriet til Preem i Lysekil truer med å sprenge den svenske regjeringen, ifølge svenske medier. Utbyggingen kan medføre at Sverige ikke greier å oppfylle sine klimaforpliktelser i Parisavtalen. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT / NTB
Planene om å bygge ut oljeraffineriet til Preem i Lysekil truer med å sprenge den svenske regjeringen, ifølge svenske medier. Utbyggingen kan medføre at Sverige ikke greier å oppfylle sine klimaforpliktelser i Parisavtalen. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En klassisk konflikt om klima vs. arbeidsplasser truer med å sprenge den svenske regjeringen. Erna Solberg (H) forventer at Sverige oppfyller klimamålene.

En planlagt utbygging av oljeraffineriet Preem i Lysekil kan nemlig føre til at Sverige bryter sine klimaforpliktelser i Parisavtalen.

– Jeg har ingen forventning om at den svenske regjeringen ikke kommer til å gjøre sitt beste for å nå sine klimamål. Det har de forpliktet seg til, slår statsministeren fast overfor NTB.

Utbyggingsplanene har skapt ramaskrik i Sverige og truer nå med å sprenge den svenske regjeringen, skriver Dagens Nyheter. Mens Miljöpartiet sier klart nei, heller Socialdemokraterna mer mot et ja, sier kilder til avisa. Regjeringen skal etter planen fatte sin beslutning i høst.

Økte utslipp

Utvidelsen til rundt 15 milliarder svenske kroner, som blant annet flere saudiarabiske investorer skal stå bak, vil ifølge planene øke de årlige utslippene ved anlegget med én million tonn CO2. Det kan føre til at de totale CO2-utslippene i Sverige vil gå opp i stedet for ned, i strid med Parisavtalen.

I tillegg vil utslippene av svoveldioksid øke fra vel 200 tonn til 732 tonn, og utslippene av en rekke andre miljøgifter som sink og arsenikk i vannet vil fortsette, ifølge miljøaktivister.

Samtidig hadde Sveriges største testanlegg for karbonfangst og -lagring (CCS) oppstart ved raffineriet i mai.

Tidligere i år godkjente Mark- og miljööverdomstolen i Svea Hovrätt planene om å utvide og ombygge raffineriet, og i forrige uke vendte et stort flertall i kommunestyret i Lysekil tommelen opp for planene, ifølge Lysekilsposten.

– Jobben eller klimaet

En politiker fra Lysekilspartiet begrunnet sitt ja slik:

– To eksistensielle spørsmål står mot hverandre her – jobben eller klimaet. Preem er kommunens største private arbeidsgiver.

Miljøaktivister har lenge kjempet mot planene, og på sosiale medier florerer innlegg mot utbyggingen under parolen «Preem vs. Parisavtalen». Tidligere denne måneden blokkerte Greenpeace innseilingen til raffineriet og stanset blant annet en norskeid oljetanker.

Den endelige beslutningen ligger altså nå på den svenske regjeringens bord.

– Sterkere mål

Solberg ønsker ikke å kommentere utbyggingsplanene direkte.

– Jeg tenker at svenske myndigheter er i stand til å gjøre sine egne vurderinger om de skal gi tillatelse eller ikke. Men hvis de øker utslippene her, må de jo ta ned utslippene på andre områder. Det er jo et spørsmål som de må ta stilling til, sier Solberg og føyer til:

– De har vært pådrivere for et sterkere EU-mål, som også betyr et sterkere svensk mål. Så jeg forutsetter jo at de vil følge opp det.

I forrige uke stilte 18 EU-parlamentarikere seg bak et krav om å stoppe utbyggingsplanen, ifølge SVT.

– Se til at dere også tar ansvar på hjemmebane. Bare slik kan dere fortsette å være en troverdig aktør på europeisk og globalt nivå, heter det i et brev til statsminister Stefan Löfven (S) og miljøminister Isabella Lövin (MP) som de 18 parlamentarikerne har undertegnet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse