Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
10 november 2020 08:16
Del på Facebook
En uke etter at den nye taxireformen trådte i kraft, har det kommet inn 104 søknader for drosjeløyve for 487 biler. Foto: Vidar Ruud / NTB
En uke etter at den nye taxireformen trådte i kraft, har det kommet inn 104 søknader for drosjeløyve for 487 biler. Foto: Vidar Ruud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En uke etter at den nye taxireformen trådte i kraft, har det kommet inn 104 søknader for drosjeløyve for 487 biler.

Det viser tall Klassekampen har hentet inn fra de elleve fylkeskommunene i landet som administrerer disse løyvene.

Fra 1. november ble reglene for å kjøre drosje myket kraftig opp. Det er ikke lenger krav om at man må tilhøre en taxisentral, det blir lettere å ha sjåførjobben som bijobb, og kommunene kan ikke lenger sette tak på hvor mange drosjer det skal være.

Fra før er det 8.040 drosjeløyve i Norge. I alt 1.750 av dem er i Oslo og 1.240 i Viken. Oslo har fått søknader fra 18 ulike selskap for løyve for til sammen 231 drosjer. Ett av selskapene har søkt om løyve for 100 biler, men de fleste søknadene er for én bil, skriver Klassekampen.

– For dem som skal inn i markeder, blir det kjempetøft. Behovet er ikke til stede. Da blir det enda flere som kjemper om de samme kundene, sier Glenn Tuxen. Han er drosjeeier og styreleder i Norsk Taxiforbund avdeling Oslo.

Tuxen tror reformen fører til permitteringer, oppsigelser og konkurser framover.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmålene du får. Er ikke det litt pinlig å representere Naturvernforbundet på en ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrBurde ikke heller du alliere deg med Frank Sve (Frp)? I følge Hans-Peter Kaaresen blir jo Frank Sve (Frp) den ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrJernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de behandles likt?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse