Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 februar 2021 08:31
Del på Facebook
Omsetningen i norske dagligvarebutikker økte med over 30 milliarder kroner i 2020. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Omsetningen i norske dagligvarebutikker økte med over 30 milliarder kroner i 2020. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stengte grenser, hjemmekontor og få utenlandsreiser gjorde at omsetningen i norsk dagligvare økte kraftig i fjor. Norgesgruppen økte sin dominans ytterligere.

I alt omsatte norske dagligvarebutikker for 208,8 milliarder kroner i 2020, ifølge Dagligvarerapporten til analyseselskapet NielsenIQ. Det er en økning på 17,1 prosent fra 2019 da omsetningen var på 178,3 milliarder kroner.

Økningen kommer etter at grensehandelen i 2020 stupte, mange serveringssteder holdt stengt, færre reiste utenlands og flere måltider ble spist hjemme som følge av hjemmekontor.

Norges største dagligvaregruppering, Norgesgruppen, som blant annet eier Kiwi, Meny og Joker, økte sin markedsandel med 0,4 prosentpoeng og hadde ved årets utgang 44,1 prosent av dagligvareomsetningen i Norge.

– Dette er sterke tall isolert sett, men Nielsens dagligvarerapport måler ikke hele dagligvaremarkedet. Vi opplever en stadig sterkere bransjeglidning og økt konkurranse fra nye aktører innenfor flere varegrupper. Et riktigere bilde får vi dessuten først når grensen mot Sverige åpner igjen, sier konsernsjef Runar Hollevik i Norgesgruppen.

Coop tapte og vant

Samtidig tapte konkurrenten Coop markedsandeler i koronaåret. Coop gikk ned 0,1 prosentpoeng og hadde 29,3 prosent av markedet. Rema 1000 endte på 23,2 prosents markedsandel, noe som er uendret fra 2019.

Til tross for at Coop ble taperen blant grupperingene, økte kjeden deres Extra markedsandelen mest blant lavpriskjedene. Extra gikk opp 0,9 prosentpoeng til 15,6 prosent av markedet, men noe av økningen skyldes ifølge Dagens Næringsliv at flere Coop Prix-butikker er omprofilert til Extra-butikker. Extra økte antall butikker fra 478 i 2019 til 506 butikker i 2020.

– Vi er veldig fornøyd med at Extra er vekstvinner i dagligvaremarkedet også i år, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop til NTB.

I alt hadde lavpriskjedene 68,3 prosent av markedet med 2.310 butikker.

– Den knappe tilbakegangen i markedsandel totalt skyldes i hovedsak at vi har flere butikker i kjøpesentre, hvor det som følge av koronasituasjonen har vært nedgang i antall kunder, sier Takle Friis.

Kiwi ansatte 2.000 nye medarbeidere

Kiwi økte sin markedsadel med 0,8 prosentpoeng til 22,6 prosent. De hadde også den største økningen i lavprisomsetningen når man tar utgangspunkt i samme antall butikker som kjedene hadde i 2019, med 19,1 prosent.

Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin sier til NTB at veksten i fjor har gjort at de har kunnet ansette 2.000 nye medarbeidere i et år der arbeidsledigheten har økt kraftig.

– Selv om Kiwi totalt har stor vekst, har koronasituasjonen rammet butikkene våre ulikt. Mange butikker i hytteområder mistet mye omsetning i forbindelse med påsken og hytteforbud, men tok seg opp utover våren og sommeren. Noen sentrumsbutikker har hatt et roligere år, mens butikkene i nærheten av grensen har hatt den største veksten, sier hun.

Rema beholder sin posisjon

Rema 1000 er også fornøyd med å ha beholdt sin posisjon i markedet. I fjor omsatte de for 48,4 milliarder kroner i sine 648 butikker.

– Vi beholder vår posisjon som Norges største dagligvarekjede gjennom 2020, en sterk prestasjon i et år hvor vår rolle som en samfunnskritisk aktør har blitt enda tydeligere, sier administrerende direktør Trond Bentestuen til NTB.

Størst økning nær svenskegrensa

Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå sank grensehandelen med 85 prosent i de tre første kvartalene i 2020, sammenlignet med samme periode i 2019.

Dagligvarerapporten til NielsenIQ viser samtidig at omsetningen av typiske grensehandelsvarer økte kraftig i fjor. Omsetningen av tobakk gikk opp med 42,8 prosent, drikkevarer gikk opp med 22,2 prosent og sjokolade og andre sukkervarer økte med 18,6 prosent.

Dagligvareomsetningen økte samtidig mye mer i områdene som ligger innenfor en to timers kjøretur til grensehandelsstedene i Sverige. Her økte omsetningen i dagligvaren med 21,5 prosent, mot 14,3 prosent på stedene som ligger lenger unna svenskegrensa.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 3 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 4 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse