Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
30 april 2021 23:48
Del på Facebook
KrF vil gjøre det mulig å pante Ramlösa- og Pepsi Max-bokser kjøpt i Sverige i Norge. Her lastes flere brett med drikkevarer inn i en bil på Nordby Shoppingcenter like utenfor Svinesund – riktignok før pandemien kom og stengte grensene. Foto: Audun Braastad / NTB
KrF vil gjøre det mulig å pante Ramlösa- og Pepsi Max-bokser kjøpt i Sverige i Norge. Her lastes flere brett med drikkevarer inn i en bil på Nordby Shoppingcenter like utenfor Svinesund – riktignok før pandemien kom og stengte grensene. Foto: Audun Braastad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

KrF går inn for å etablere en felles nordisk panteordning, sånn at flasker og bokser kjøpt på grensehandel i Sverige kan pantes i Norge.

I sitt nye partiprogram, som blir vedtatt denne helgen, legger Kristelig Folkeparti opp til flere endringer i pantesystemet i Norge.

Partiet vil innføre pant på enkelte typer emballasje, som for eksempel isoporkasser, og de vil arbeide for å ta i bruk panteordningen også på andre områder.

Men det som skapte mest debatt på partiets landsmøte fredag, var forslaget om å etablere en felles nordisk panteordning – altså gjøre det mulig å pante svenske flasker i Norge og omvendt.

Motstand fra Vestland

Vestland KrF rykket ut og advarte mot dette. De mener blant annet at en slik ordning vil stimulere til mer grensehandel.

– Jeg kan være ærlig og si at vi kanskje er farget av at vi ikke bor i Østfold, men på Vestlandet. Men vi advarer mot dette mest fordi vi tror det blir lite gevinst av det, og store omleggingskostnader, sa Trude Brosvik i Vestland KrF.

Tungvint å reise til Svinesund for å pante

Mikal Valland Nordli i ungdomspartiet KrFU inntok motsatt posisjon. Han listet opp tre grunner for en felles panteordning:

– For det første vet vi at folk handler billig Pepsi Max og Cola i Sverige, og for det andre vet vi at sykt mange mennesker, og ikke bare de som bor i Halden, handler brus og Ramlösa i Sverige allerede, sa han.

Han pekte videre på at disse boksene og flaskene ikke kan pantes i Norge, men må pantes på andre siden av grensen.

– Det er tungvint å reise til Maximat på Svinesund for å pante, og derfor havner de i søpla i stedet for å bli pantet. Ved hjelp av en felles panteordning vil det bli mye lettere for folk å pante flasker og bokser, i stedet for å hive det i søpla. Stem miljøvennlig, og bli med KrFU på dette, oppfordret han.

Partiet lyttet til oppfordringen og vedtok å jobbe for en felles nordisk panteordning.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse