Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
20 august 2021 13:45
Del på Facebook
Statsministerduell: Senterpartiets statsministerkandidat Trygve Slagsvold Vedum støtte på statsminister Erna Solberg (H) på ferjekaia, og det oppsto en debatt om industri og EØS. Foto: Javad Parsa / NTB
Statsministerduell: Senterpartiets statsministerkandidat Trygve Slagsvold Vedum støtte på statsminister Erna Solberg (H) på ferjekaia, og det oppsto en debatt om industri og EØS. Foto: Javad Parsa / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Aluminiumsverket i Husnes har lokket både statsminister Erna Solberg og Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum til Vestlandet. På ferjekaia brøt det ut full debatt.

– Dette er jo en bedrift som slet før vi fikk EØS-avtalen, de slet med at de fikk dumpinganklager mot seg. Dette var noen av dem som hadde utfordringer med markedsadgang, og det var vanskelig med investeringene, sier statsminister Erna Solberg (H) til NTB.

Det ble tydelig at hun og Vedum ikke er på bølgelengde i industripolitikken da de fredag møttes tilfeldig på ferjekaia i Skjersholmane i Stord.

– Selvfølgelig skal vi ha gode avtaler med EU og andre land også. Så er vi uenige om vi skal ha et norsk EU-medlemskap eller ikke, sa Vedum til statsministeren.

Den spontane debatten oppsto fordi de begge skulle besøke Hydro-anlegget i Husnes, og tilfeldighetene ville ha det til at Vedum skulle hoppe på samme ferje som Solberg hoppet av.

Dermed kunne statsministeren gi en kaffekopp og en lefse til sin politiske konkurrent på kaien, med beskjed om at Vedum trenger litt energi hvis han skal si opp EØS-avtalen.

– Skremming

Vedum mener Solberg og Høyre driver med en «skremmestrategi».

– De prøver å skremme hele tiden. De vet at ingen kommer til å sette stabile og trygge avtaler med Storbritannia og EU i spill. Det vi mener, er at regjeringen og Høyre er for passive, de har ikke stått opp mot Brussel og bare latt alt det som kommer derfra, bli norsk politikk, sier Vedum til NTB.

Senterpartiet er imot EØS-avtalen og har sagt at de heller vil forhandle fram en ny avtale. Men Vedum avviser at dette vil gå ut over eksportbedrifter som Hydro.

– Jeg kan garantere at Hydro ikke får problemer med sine eksportprodukter med oss i regjering. Vi har hatt tollfrihet siden 70-tallet på industriprodukter gjennom frihandelsavtale, og det vet Høyre at vi fortsatt ønsker med EU, sier han til NTB.

Vil at staten kjøper seg opp

Vedum har for øvrig foreslått at staten kjøper seg opp til 50 prosents eierandel i Hydro for å sikre at vannkraftressursene forblir på norske hender.

– Nå kontrollerer Hydro cirka ti prosent av norsk vannkraft gjennom sin avtale med Lyse. Er det ikke da lurt at vi stedet for å bare kjøpe enda flere selskaper på verdens børser, sikrer at disse ressursene er på norske hender?

– Nei, svarer statsminister Erna Solberg (H) kontant etter besøket hos Hydro.

Hun mener staten har like god kontroll ved å eie 34 prosent, slik de gjør i dag.

– Når du har over 33 prosent eierskap i en bedrift, så har du negativ kontroll. Det betyr at du kan ikke gjøre vedtektsendringer uten at vi er enige i det, så da har vi for eksempel kontroll på hvor hovedkontoret skal ligge, sier statsministeren.

Hydro-sjefen: EØS er avgjørende

Konsernsjef Hilde Merete Aasheim i Hydro tar imot begge politikerne i løpet av fredagen. Hun sier at Hydro er opptatt av å ha god tilgang til markedene.

– Derfor er EØS-avtalen helt avgjørende for oss. Det vil jeg si i alle sammenhenger vi møter politikere. For vi kan ikke lukke oss inn hjemme. Vi må ha muligheten til å konkurrere i et marked. Vi leverer veldig lite i Norge. Nesten alle kundene våre er ute i Europa, sier hun til NTB.

Hydro-sjefen vil ikke kommentere ønsket fra Vedum om at staten kjøper seg opp.

– Det mener ikke vi noe om. Det vi er opptatt av, er at staten driver en aktiv næringspolitikk og at de er en langsiktig og profesjonell eier. Det er de i dag, med den eierandelen de har i dag.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse