Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 januar 2022 08:57
Del på Facebook
Det er gasstørke i Europa, men Norge har ikke så mye mer å gi, ifølge Olje- og energidepartementet. Her er olje- og energiminister Marte Mjøs Persen (Ap) etter et møte med NVE i fjor vinter. Tema var strømprisene, som har vært skyhøye både her hjemme og i Europa. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Det er gasstørke i Europa, men Norge har ikke så mye mer å gi, ifølge Olje- og energidepartementet. Her er olje- og energiminister Marte Mjøs Persen (Ap) etter et møte med NVE i fjor vinter. Tema var strømprisene, som har vært skyhøye både her hjemme og i Europa. Foto: Terje Bendiksby / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EU-kommisjonen er på jakt etter mer gass fra andre leverandører enn Russland, men kan ikke vente seg hjelp fra Norge med det første.

– Vi eksporterer så mye som rørsystemet vårt tåler, sier statssekretær Amund Vik (Ap) i Olje- og energidepartementet (OED) til NTB.

I helgen var han og klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) på et uoffisielt ministermøte med EUs klima- og energiministre i Amiens i Frankrike. I bakgrunnen ulmer Europas energikrise og den spente situasjonen på grensen til Ukraina, hvor Russland har bygd opp en betydelig styrke de siste månedene.

På gasstokt

Russland er per dags dato den største eksportøren av naturgass til EU, med Norge på andreplass. Flere har gått langt i å gi Russland skylden for energikrisen som nå preger Europa og Norge, blant dem sjefen for Det internasjonale energibyrået (IEA) Fatih Birol.

Det samme påpeker klima- og miljøminister Eide.

– Det framstår som et bevisst politisk valg, sa han til Klassekampen denne uken.

Nå har EU-kommisjonen lagt ut på gasstokt for å sikre seg leveranser fra andre land enn Russland.

– Kommisjonen er i dialog med våre handelspartnere om muligheten for å øke gassleveransene til Europa, sa EUs energikommissær Kadri Simons til pressen etter helgens ministermøte, melder Bloomberg.

Økt import fra Norge

Vik i OED sier til NTB at han ikke er kjent med at det er kommet noen henvendelser til Norge fra EU-kommisjonen nylig med spørsmål om å øke gasseksporten til Europa. Ifølge Vik har vi heller ikke så mye å gå på.

– Vi er kontinuerlig i dialog med EU på energisektoren og ga i vinter enkelte selskaper tillatelse til økt produksjon av gass, men vi nærmer oss makskapasitet. Vi eksporter det vi kan, sier statssekretæren.

Olje- og energidepartementet økte i fjor produksjonstillatelsene for gass på feltene Oseberg og Troll. Samme år nådde den norske gasseksporten et rekordhøyt nivå målt i eksportverdi, viser tall fra det statlige selskapet Gassco. Mye av økningen tilskrives de høye gassprisene.

Ser til Qatar

Mens EU-kommisjonen speider mot USA og eksisterende handelspartnere, har representanter for Joe Bidens administrasjon henvendt seg til oljenasjonen Qatar om muligheten for økte gassleveranser til EU, skriver Bloomberg.

USA er også i dialog med flere gasselskaper om produksjonskapasiteten deres, melder amerikanske medier.

For Biden-administrasjonen er det viktig å komme en eventuell konflikt i Øst-Europa i forkjøpet og sikre forsyninger fra alternative kilder dersom Russland skulle stanse sine leveranser til kontinentet, skriver The New York Times.

Vik i OED understreker at Norge er opptatt av å fremstå som en forutsigbar leverandør av gass.

– Det er viktig for Norge å være en stabil leverandør til Europa, og det er vi også, sier Vik.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse