Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 mai 2022 08:46
Del på Facebook
Industriforbundene vinner fram med sitt syn på norsk oljevirksomhet i LO. Her ser vi Johan Sverdrup-feltet. Foto: Carina Johansen / NTB
Industriforbundene vinner fram med sitt syn på norsk oljevirksomhet i LO. Her ser vi Johan Sverdrup-feltet. Foto: Carina Johansen / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Alle forslag til LO-kongressen om å bremse oljeaktiviteten på norsk sokkel blir foreslått avvist.

Striden om klimapolitikk og norsk oljeutvinning er dyp i LO. Når flere hundre delegater samler seg til kongressen om tre uker, ligger det an til at LO fastholder sin oljevennlige politikk, skriver Klassekampen.

En gjennomgang av forslagene som er sendt inn til LO-kongressen, viser at flere forslag om å bremse olje- og gassaktiviteten er skrotet i innstillingen fra sekretariatet.

Både forslaget fra Norsk Tjenestemannslag (NTL) om å «tilstrebe at det ikke åpnes for nye olje- og gassfelt på norsk sokkel», og Fagforbundets forslag om at «leteaktiviteten fases ned i takt med økt satsing på grønne industriarbeidsplasser», blir avvist.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det samme gjelder et forslag fra Handel og Kontor om å ta inn i handlingsprogrammet til LO at «Norge må følge FNs klimapanel og la deler av våre fossile petroleumsressurser ligge urørt». Et forslag fra Fagforbundet om varig vern av Lofoten, Vesterålen og Senja blir også avvist av sekretariatet.

Kongressen er LOs øverste organ og møtes normalt hvert fjerde år. Årets kongress finner sted 30. mai–3. juni.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse